انجمن علمی دانشجویی بيوتكنولوژي
نشست معرفی المپیاد دانشجویی (المپیاد زیست شناسی)
مهسا نصيري
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (سخنرانی علمی )

سطح برگزاری:

کشوری

سخنران:

احسان جعفری

تاریخ برگزاری:

ﺳﻪشنبه, 27 مهر 1400

مکان برگزاری:

لایو اینستاگرام

مجموعه‌های همکار:

دانشکده زیست شناسی,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

40

تعداد افراد شرکت کننده:

50

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "نشست معرفی المپیاد دانشجویی (المپیاد زیست شناسی)" را با هدف ارتقاء سطح علمی و آشنایی دانشجویان در خصوص المپیادهای دانشجویی و منابع و دستاوردهای آن با سخنرانی آقای احسان جعفری در روز سه شنبه 27 مهر ماه 1400 از ساعت 20:00 الی 20:40 با حضور ۵۰ نفر از علاقمندان در صفحه‌ی اینستاگرامی انجمن علمی دانشجویی دانشگاه الزهرا برگزار کرد. این برنامه علمی آموزشی با سخنرانی آقای احسان جعفری و حضور اعضای انجمن‌های بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا و دانشجویان از دانشگاه‌های دیگر به اجرا رسید. در ابتدای برنامه خانم تارا شاه‌مرادی ضمن خوش‌آمدگویی به آقای جعفری و شرکت کنندگان ‌عزیز، آقای جعفری و سابقه تحصیلی و حوزه فعالیت‌شان را به شرکت کنندگان معرفی نمود. سپس آقای جعفری بعد از عرض سلام و ادب، شروع به ارائه سخنرانی در حیطه تحصیلاتشان، فعالیت‌شان و تجربیات‌شان در خصوص المپیادها نمودند. ارائه سخنرانی ایشان تقریبا 5 دقیقه به طول انجامید و بعد از آن خانم شاهمرادی سوالات انجمن و شرکت کنندگان را که در لایو مطرح شده بود از حضور آقای جعفری پرسیدند. از ایشان پرسیده شد که منابع المپیادها چه کتاب‌هایی هستند. ایشان در پاسخ فرمودند که منابع همان کتاب‌های رفرنس در دوران لیسانس می‌باشند و تفاوتی ندارد. در سوالی دیگر از ایشان پرسیده شد که دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی می‌توانند در این المپیاد شرکت کنند؟ ایشان در پاسخ فرمودند که دانشجویان این رشته در حیطه وزارت بهداشت می‌باشند و این المپیاد برای زیست شناسی در رشته‌های وزارت علوم است اما وزارت بهداشت نیز به همین شکل المپیادی دارد که به صورت جدا برگزار می‌شود، به صورتی که اگر کسی در المپیاد وزارت علوم رتبه بیاورد نمی‌تواند برای ادامه تحصیل در رشته‌های وزارت بهداشت اقدام کند و بالعکس. همچنین از ایشان پرسیده شد که آیا برای منابع لیستی کامل وجود دارد؟ ایشان فرمودند در سایت‌های دانشکده‌های زیست شناسی هر دانشگاه لیست دروس و رفرنس‌ها وجود دارد و این در اکثر دانشگاه‌ها مشترک است و در نهایت مطالب هستند که مهم‌اند و می‌توان از هر رفرنسی این مطالب را یاد گرفت و ایشان کتاب مقدمه‌ای از آنالیز و کلون‌سازی ژن‌ها از پروفسور براون در حوزه سلولی معرفی کردند و در هر رشته‌ای رفرنس‌های خاص خودشان جدا هست. در سوالی از آقای جعفری پرسیده شد که محدودیتی از لحاظ تعداد ترم برای شرکت در المپیاد وجود دارد؟ ایشان فرمودند که خیر محدودیتی وجود ندارد ولی دانشجویان باید از سال سوم به بعد باشند، یعنی ترم ۵ یا ۸ باشند. در سوالی دیگر از آقای جعفری در مورد نحوه سوالات پرسیده شد و ایشان فرموند که سوالات المپیاد به صورت تشریحی هستند و ممکن است یک سوال ساده مثل آنتروپی چیست داده شود و نیاز به چند صفحه جواب باشد و هرچه مطالب منسجم‌تر و کامل‌تر باشد بهتر است و بعضی از سوالات حفظی هستند و بعضی‌ها مفهومی. سپس از آقای جعفری در مورد برنامه شخصی ایشان پرسیده شد. ایشان گفتند که از طریق رتبه المپیادشان در رشته فناوری سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت ثبت نام کرده‌اند. یکی از شرکت کنندگان پرسیدند که آیا برای دانشجویان دانشگاه آزاد هیچ راهی به جز متمرکز وجود ندارد؟ آقای جعفری در پاسخ فرمودند که خیر و تنها راه همان کنکور ارشد است. همچنین از ایشان درباره‌ی تاثیر المپیاد در رزومه پرسیدند. ایشان در پاسخ فرمودند که چون این المپیادها فقط در ایران برگزار می‌شود، در حد تقدیرنامه با امضاء وزارت بهداشت است که اعتبار خوبی دارد ولی بطور کل معدل الف تاثیر بیشتری در رزومه دارد. در ادامه از ایشان پرسیده شد که سوالات رشته‌ها به چه شکل در دفترچه اختصاصی وجود دارد ؟ ایشان فرمودند که سه رشته میکروبی و سلولی و زیست فناوری هر سه هم در کنکور و هم در المپیاد وجود دارد. از ایشان پرسیده شد که آیا سوالات گیاهی را نیز در ازمون پاسخ دادند؟ ایشان فرمودند که عمومی دفترچه سخت‌تری است و هیچ کس نمی‌تواند سوالات را کامل جواب بدهد اما در دفترچه تخصصی بهتر است که دانشجویان همه سوالات را جواب دهند و در پایان فرمودند که بهتر است بدون خط خوردگی و مرتب باشد و بهتر است هیچ سوالی را خالی نگذارند و هرچه در مورد سوال می‌دانند بنویسید تا تاثیر ذهنی روی مصحح را داشته باشد. در انتها خانم تارا شاه‌مرادی از قبول دعوت آقای جعفری و حضور کلیه شرکت کنندگان این برنامه تقدیر و تشکر نمود و برنامه را به پایان رسانید.