انجمن علمی دانشجویی فیزیک
همایش معرفی گرایش های فیزیک
زهرا دستاني
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (همایش)

سطح برگزاری:

رشته‌ای

سخنران:

محمدمهدی شیخ جباری

سخنران:

یاسمن فرزان

سخنران:

حسین حکیمی پژوه

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 20 مرداد 1400

مکان برگزاری:

اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی دانشجویی فیزیک دانشگاه تهران

مدت زمان برنامه(دقیقه):

1200

تعداد افراد شرکت کننده:

50

انجمن علمی دانشجویی فیزیک معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی فیزیک دانشگاه تهران، "همایش معرفی گرایش های کارشناسی ارشد فیزیک" را با هدف آشنا کردن دانشجویان متقاضی کنکور ارشد 1400 با شاخه های مختلف رشته فیزیک با سخنرانی 26تن از اساتید بزرگوار رشته فیزیک از دانشگاه های مختلف در بازه 20مرداد الی 12 شهریور ماه 1400 از ساعت 17 الی 19 با حضور (بطور میانگین) 70 نفر از علاقه مندان در فضای اسکای روم برگزار کرد. سه شنبه 5 مرداد ماه اولین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی بین اعضای دو انجمن در اسکای روم به میزبانی انجمن فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد. یکشنبه 10 مرداد ماه جلسه دوم با حضور هماهنگی چهار نفری که قرار بود مجری برنامه باشند در اسکای روم به میزبانی انجمن فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد. مخاطب اصلی این برنامه دانشجویان متقاضی کنکور ارشد فیزیک و فوتونیک 1400 بودند اما افراد دیگر نیز امکان حضور داشتند. اساتید بزرگوار از دانشگاه ها و مراکز مختلف داخلی و خارجی بودند که در توضیحات هر جلسه ذکر خواهد شد. شرح مسئولیت ها: تهیه پوستر و فراهم کردن بستر اسکای روم به عهده انجمن فیزیک دانشگاه تهران و تهیه دعوت نامه اساتید و فرم نظرسنجی به عهده انجمن فیزیک دانشگاه الزهرا بوده است. اجرای جلسات، ضبط جلسات، قرار دادن ویدئو در آپارات، تهیه فایل مکتوب شده جلسات، طراحی سوالات، هماهنگی با اساتید: بین دو انجمن به طور مساوی تقسیم شد. یک گروه برای هماهنگی بیشتر در تلگرام درست شد و اعضای هر دو انجمن در آن حضور داشتند. جلسه اول: جلسه اول از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع «ذرات بنیادی و انرژی های بالا» در تاریخ ۲0 مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 130 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت ۳ تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر محمدمهدی شیخ جباری از پژوهشگاه دانش های بنیادی ، دکتر یاسمن فرزان از پژوهشگاه دانش های بنیادی ، دکتر کاظم عزیزی از دانشگاه. روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته فیزیک ذرات بنیادی و انرژی های بالا بود. در ابتدا دکتر شیخ جباری بیست دقیقه ای راجع به کلیات این رشته و تحصیلات کارشناسی ارشد فیزیک صحبت کردند و سپس به پرسش و پاسخ پرداخته شد و هر یک از اساتید نظراتشان را در رابطه با آن سوال بیان کردند. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: - چه ویژگی‌هایی باعث میشه بتونیم در فضای آکادمیک بمونیم و فعالیت کنیم؟ دکتر عزیزی در پاسخ به این سوال فرمودند: رقابت در این فضا واقعاً بالاست به خصوص در ایران که تعداد اساتید به‌نسبت تعداد دانشجویان خیلی کمه. در همه‌جای دنیا پیدا کردن شغل آکادمیک خیلی سخته اما اگر علاقۀ اصلی رو داشته باشید و خوب تلاش کنید و خودتون رو بالا بکشید و شاید جغرافیاتون رو عوض کنید، شانس خوبی برای کار پیدا می‌کنید. برای همۀ ما این مسائل مطرح بوده ولی با سخت‌کوشی به هر حال تونستیم وارد این کار بشیم. - مقدمات علمی و فنی مورد نیاز برای ورود به این گرایش چیه؟ دکتر فرزان در پاسخ به این سوال فرمودند: توصیه می‌کنم درس‌های پایه‌تون رو خیلی خوب یاد بگیرید حتی اون درس‌هایی که فکر می‌کنید هیچ‌وقت به دردتون نمی‌خوره توی فیزیک ذرات به دردتون می‌خوره چون گفتیم که خیلی حوزۀ وسیعیه. زبان انگلیسی رو قوی کنید. مهارت‌های برنامه‌نویسی مستقل از کد رو خیلی خوب یاد بگیرید. چون کد رو میشه سریع یاد گرفت ولی مهمه که تمرین کرده باشید برای نوشتن الگوریتم. تمرین‌های همۀ دروس لیسانس رو خیلی جدی بگیرید. خیلی به دانشجوهای لیسانس توصیه نمی‌کنم که بپرن آخر مطالب رو یاد بگیرن چون اون‌جوری یادگیری سطحی میشه. اول باید دروس پایه رو یاد بگیرن و بعد توی دورۀ فوق لیسانس و بالاتر با موضوعات پژوهشی روز آشنا بشن به نظر من بهتره. جلسه دوم: جلسه دوم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع «اطلاعات و محاسبات کوانتومی » در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 100 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت ۳ تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر وحیدکریمی پور از دانشگاه صنعتی شریف ، دکتر صالح رحیمی کشاری از دانشگاه تهران و دکتر صادق رئیسی از دانشگاه صنعتی شریف. روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته محاسبات و اطلاعات کوانتومی بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: - آینده این شاخه در ۱۰ سال آینده چه تغییراتی خواهد کرد و چه رشد و پیشرفت های خواهد داشت ؟ دکتر کریمی پور در پاسخ به این سوال فرمودند: در سیستم هایی نظیر ماده چگال ، میدان های کوانتومی و... که توسط کامپیوتر های کوانتومی شبیه سازی می شوند ، نقشی شگرف در پیشرفت و رشد این شاخه دارد . پس در ۱۰ سال آینده با پیشرفت و دستیابی به کامپیوتر های کوانتومی ، سیستم هایی که در قبل به آن اشاره شد مانند سیستم های کلاسیک قابل شبیه سازی و مطالعه دقیق و راحت تر هست . - مقدمات علمی و فنی لازم برای ورود به این گرایش چی هست؟درسهای اصلی ارائه شده و نشده در مقطع کارشناسی و مهارتهای جانبی،توانایی های محاسباتی و کار کردن با نرم افزار های خاص در این حوزه چیست؟ دانشجو در مقطع لیسانس هرچه عمیق تر و وسیع تر باید درسهای فیزیک را بخواند تا زیر بنا و مبانی فیزیک را خوب یادبگیرد، در دوره فوق لیسانس از آن بک گراند میتواند استفاده کند.بنابراین در دوره لیسانس مبانی را در فیزیک و ریاضی قوی تر کنید. اما توجه کنید لازم نیست برای ورود به این رشته برنامه نویسی خاصی را حتما از قبل یادگرفته باشید،اینطور نیست که برای ورود به این رشته حتما باید برنامه نویسی بلد باشند بلکه کمک کننده و مفید است! جلسه سوم : جلسه سوم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « فیزیک هسته ای » در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 75 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت ۲ تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر حمیدرضا مشفق از دانشگاه تهران و دکتر امید ناصر قدسی از دانشگاه مازندران . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته فیزیک هسته ای بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: -مقدمات علمی و فنی لازم برای ورود به این گرایش چیست؟ درس‌های اصلی (ارائه شده و نشده در مقطع کارشناسی) چه هستند؟ مهارت‌های جانبی (توانایی محاسباتی و کار کردن با نرم‌افزارهای خاص) چه طور؟ دکتر مشفق در پاسخ به این سوال فرمودند : برای گرایش فیزیک هسته ای تمامی دروس پایه و مبانی این گرایش حائز اهمیت هستند و بایستی خیلی خوب فرا گرفته بشوند . همچنین نظر ایشان درباره یادگیری مهارت های مرتبط مانند برنامه نویسی و... خارج از فضای دانشگاهی این بود که در هر رشته ای اگر یک زبان خوب برنامه نویسی بلد باشیم ، بسیار کمک کننده است و زبان های برنامه نویسی پیشنهادی ایشان که کاربرد در فیزیک هسته ای دارد ، Mathematika, Matlab,Forten , -به نظر شما آیا تصویر رایج غلطی در ذهن عوام در مورد این رشته وجود دارد؟ چه چیزی؟ دکتر قدسی در پاسخ به این سوال فرمودند : بیشتر مردم حوزه کاری فیزیک هسته ای را با مهندسی هسته ای اشتباه میکنند . در حالیکه حوزه کاری و تحقیقی در فیزیک هسته ای ، مکانیک کوانتومی ، سیستم های بس ذره ای و ماده هسته ای است و در مهندسی هسته ساخت بمب و اسلحه مورد مطالعه و بررسی هست . جلسه چهارم : جلسه چهارم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « فیزیک ماده چگال» در تاریخ سه شنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 70 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت ۳ تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر میرفائز میری از دانشگاه تهران،دکتر محمدرضا جعفری از دانشگاه الزهرا و دکتر علی نجفی از تحصیلات تکمیلی زنجان. روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در گرایش فیزیک ماده چگال بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: - از بین چند گرایش که مورد علاقه دانشجو هست از کجا بفهمند سراغ کدام بروند ، توصیه شما برای پیدا کردن مسیر درست چیست ؟ : دکتر میری در پاسخ به این سوال فرمودند: نیاز سنجی کنند،دنبال مسیری بروند که هدفی در آن دارند. مثلا نرید ببینید در فضای میان ستاره ای باکتری هست یا نه! دنبال نیاز ها باشید درباره آن مسئله کار کنید. همچنین دکتر جعفری در پاسخ به سوال فوق فرمودند : با دکتر میری موافق اند مثلا همان مثال تولید خودروی هیدروژنی که اکسیژن تولید میکند یا... -مقدمات علمی و فنی لازم برای ورود به این گرایش چیست؟ درس‌های اصلی (ارائه شده و نشده در مقطع کارشناسی) چه هستند؟ مهارت‌های جانبی (توانایی محاسباتی و کار کردن با نرم‌افزارهای خاص) چه طور؟ -حوزه ی کاری شما چه مقدار تئوری و چه مقدار آزمایشگاهی است؟ چالش های یک دانشمند تئوری و یک دانشمند آزمایشگر در این حوزه چیست؟ الکترونیک۱,۲ و آزمایشگاه ها حالت جامد ۱,۲(الزامی ترین) آشنایی با پرتو x آشنایی با قطعات نیمه رسانا فیزیک لایه های نازک نرم افزاری که دانشجوهایش کار میکنند؛کامسول( شبیه سازی خیلی خوبی دارد) همچنین درباره بازار کار وآینده ی شغلی در ایران و خارج چگونه است؟ ( در محیط های علمی و یا محیط های صنعتی) نظر و تجربه هر سه استاد به این بود صرفا برای درس خواندن وارد این رشته نشوید بلکه به دنبال پژوهش و حل مسئله و برطرف کردن مشکلات حاکم در پیرامون باشند . جلسه پنجم : جلسه پنجم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « سیستم های پیچیده و فیزیک آماری » در تاریخ ۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 70 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت ۳تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر سامان مقیمی از دانشگاه صنعتی شریف ، دکتر افشین منتخب از دانشگاه شیراز و دکتر ابوالفضل رمضان پور از دانشگاه شیراز . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته سیستم های پیچیده و فیزیک آماری بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: -یکی از مسائلی که غالب دانشجویان با آن مواجه اند، این است که مثلا از بین گرایش ها، به دو یا چند گرایش علاقه دارند، و حال از بین این علایق واقعا به کدام مسیر باید بروند ؟ دکتر رمضان پور در پاسخ به این سوال فرمودند که هر کس بسته به علاقه اش که چه گرایشی هست انتخاب کند که البته فاکتور مهم دیگری هم در انتخاب گرایش و رشته مهم است و آن استعداد و توانایی فرد در درک و ورود به آن گرایش هست . بحث و فاکتور مهم دیگر که ممکن هست برای خیلی از افراد اولویت باشد بحث مادیات و درآمد هست . در نهایت شخص می تواند با کنار هم قرار دادن این فاکتور ها و اولویت بندی آن ها یک انتخاب درست داشته باشد -به نظر شما آیا تصویر رایج غلطی در ذهن عوام در مورد این رشته وجود دارد؟ چه چیزی؟ دکتر مقیمی در پاسخ به این پرسش فرمودندکه درباره گرایش سیستم های پیچیده اکثر مردم عادی دیدگاه و پیش زمینه ای ندارند ، ممکن هست دیدگاه نادرست درباره نسبیت ، کوانتوم و امثال این موضوعات در بین مردم وجود داشته باشد ولی در مورد سیستم های پیچیده حتی زمانی که درباره گرایش توضیح می دهیم در آخر باز هم مردم بر می گردند به موضوع نسبیت و درباره آن سوال می پرسند . دکتر منتخب هم در پاسخ به پرسش فوق فرمودند که ضمن تایید صحبت های دکتر مقیمی ، اضافه کردند که در این بین هم مردم فکر می کنند هر مسئله سخت و غیر قابل فهمی ، جزء سیستم های پیچیده است . در این گرایش ما بین دو کلمه ( complex) به معنای پیچیده و (complicated) باز هم به معنای پیچیده تفاوت قائل هستیم و صرفا هر مسئله بغرنجی سخت نیست و همچنین هر مسئله سختی بغرنج و جزء سیستم پیچیده نیست. جلسه ششم : جلسه ششم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع «اپتیک لیزر و فوتونیک » در تاریخ 4 شهریور ماه 1400 ساعت17 الی19 با حضور حدود 50 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت3 تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکترمریم بحرینی از دانشگاه علم و صنعت ، دکتر علیرضا بهرام‌پور از دانشگاه صنعتی شریف و دکتر بتول سجاد از دانشگاه الزهرا . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته اپتیک لیزر و فوتونیک بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: -یکی از مسائلی که غالب دانشجویان با آن مواجه اند، این است که مثلا از بین گرایش ها، به دو یا چند گرایش علاقه دارند، و حال از بین این علایق واقعا به کدام مسیر باید بروند ؟ دکتر بحرینی در پاسخ به این پرسش فرمودند که اگر تنها بحث علاقه باشد برای پی بردن به علاقه شخصی ، در دوره کارشناسی باید تمامی دروس را پایه ای و عمیق بیاموزیم تا علاقه مان مشخص شود ولی اگر بحث بازار کار هم به میان بیاید باید با بزرگتر های این رشته و پیشکسوت های رشته مورد نظر مشورت کرد و به جمع بندی رسید . در کارشناسی ارشد ما در فاز تحقیق هستیم که در این مرحله یک نوع خودآزماییست چرا که در دوره کارشناسی ما تنها مطالبی که اساتید آموختند را فرا گرفتیم ولی در کارشناسی ارشد باید آموخته های خود به کار بگیریم و تحقیق و مطالعه کنیم پس در این جا باز هم علاقه و استعداد دانشجو ملاک برای انتخاب گرایش است . همچنین دکتر سجاد در پاسخ به پرسش فوق فرمودند که ، دانشجوی کارشناسی زمانی که وارد دانشگاه می شود سر فصل ها و دروس تخصصی رشته خود را بررسی کند همچنین سر فصل های دروس اختیاری را هم برای یک دانشجوی کارشناسی تشریح شود . دانشجوی کارشناسی باید اشراف کامل به گرایشی که انتخاب می کند داشته باشد و این نظر را نداشته باشد ، حالا یک گرایشی می روم دیگر ، علاوه بر علاقه مندی دانشجو به یک گرایش باید توانایی و استعداد هم در آن گرایش داشته باشد . -بازار کار وآینده ی شغلی در ایران و خارج چگونه است؟ ( در محیط های علمی و یا محیط های صنعتی) دکتر بحرینی در پاسخ به این پرسش فرمودند که در هر گرایشی بسته به کاربرد های آن در جامعه بازار کار آن تعیین می شود . به عنوان مثال گرایش حالت جامد یک گرایش عمومی و قدیمی هست که کاربرد های آن در صنعت کاربرد های قدیمی است ، در مقایسه با آن گرایش اتمی مولکولی یا گرایش فوتونیک که گرایش های جدید تر هستند مبتنی بر تکنولوژی های روز دنیا هستند . و همچنین نظر ایشان درباره بازار کار دنیا ، چون ایشان تجربه ای در این باره ندارند پس درباره بازار کار در داخل ایران صحبت کردند ؛ در حوزه فوتونیک در ایران بازار کار گسترده ای داریم ، چون مبحث مهندسی تری هست و از مباحث پایه ای دور می شویم و همچنین کاربردی تر هست . برای مثال در ابزار و دستگاه های فوتونیکی ، اپتیکی و لیزری ، چه در زمینه تحقیق و یا چه در زمینه ساخت این دسته از دستگاه ها ، این گرایش در صنعت کاربرد دارد . جلسه هفتم : جلسه هفتم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « فیزیک پلاسما »در تاریخ 5 شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 45 نفر از علاقه مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت 2 تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر حسین حکیمی پژوه از دانشگاه الزهرا و دکتر عطاءالله قربان زاده از دانشگاه تهران . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته فیزیک پلاسما بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: -مقدمات علمی و فنی لازم برای ورود به این گرایش چیست؟ درس‌های اصلی (ارائه شده و نشده در مقطع کارشناسی) چه هستند؟ مهارت‌های جانبی (توانایی محاسباتی و کار کردن با نرم‌افزارهای خاص) چه طور؟ پاسخ دکتر حکیمی پژوه به این پرسش این بود که در مقطع کارشناسی یادگیری دروس فیزیک کلاسیک که شامل فیزیک های پایه ، مکانیک ، الکترومغناطیس ، سیالات و مبانی سیالات حائز اهمیت است و درباره برنامه شبیه سازی یا زبان برنامه نویسی ، هیچ زبانی بر دیگری ارجحیت ندارد ولی دانشجو باید حداقل یک زبان برنامه نویسی را به خوبی بلد باشد . -به نظر شما آیا تصویر رایج غلطی در ذهن عوام در مورد این رشته وجود دارد؟ چه چیزی؟ دکتر قربان‌زاده در پاسخ به این پرسش فرمودند : ممکن هست مردم در مواجه با این گرایش پلاسما را با ، پلاسما‌ی خون اشتباه بگیرند که البته اصلا هیچ ارتباطی با هم ندارند و همچنین تصورات غیر علمی فراوانی درباره این حوزه وجود دارد به عنوان مثال تصور اینکه منشاء زمین لرزه میتواند در محدوده تحقیقات فیزیک پلاسما باشد که این تصور غلط است . جلسه هشتم : جلسه هشتم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « اختر فیزیک ، کیهان شناسی و گرانش » در تاریخ 10 شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 55 نفر از علاقه‌مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت 2 تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر نیما خسروی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمد‌تقی میرترابی از دانشگاه الزهرا . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته اختر فیزیک ، کیهان شناسی و گرانش بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: - به نظر شما آیا تصویر رایج غلطی در ذهن عوام در مورد این رشته وجود دارد؟ چه چیزی؟ دکتر میرترابی در پاسخ به این پرسش فرمودند : نجوم یکی از قدیمی ترین شاخه های دانش بشری است و از شواهد به دست آمده از تمدن های چند صد سال قبل این طور برآورد می شود که انسان ها هم در آن زمان ، به هر دلیلی اعم از پیش بینی آینده یا محاسبات دقیق پدیده ها نظیر خسوف و کسوف ، آسمان را رصد می کردند . علم نجوم در قرن بیستم با تحولات به وجود آمده در فیزیک دچار تحول شد و امروزه نجوم دیگر به عنوان یک علم شناخته نمی شود و گرایشی از علم فیزیک است . اختر فیزیک گرایشی است که به مطالعه اجرام آسمانی در مقیاس کوچکتر از کهکشان ها می پردازد مانند مطالعه ساختار درونی ستارگان یا سیارات ، تحولات ستارگان ، نحوه تولید انرژی در ستارگان یا مطالعه سحابی ها . و کیهان شناسی علمی جدید تر هست و از دهه 60 یا 70 میلادی به صورت جدی تر مورد مطالعه قرار می گیرد . در کیهان شناسی مطالعه اجرام آسمانی در مقیاس های بزرگتر از کهکشان ها را داریم مانند گروه محلی کهکشان ها و همچنین پاسخ به پرسش های نظیر ساختار عالم ، منشاء آن و آینده جهان هستی . - بازار کار وآینده ی شغلی در ایران و خارج چگونه است؟ ( در محیط های علمی و یا محیط های صنعتی) دکتر خسروی در پاسخ به این پرسش فرمودند که : در دنیای کنونی شغل مسئله مهمی است و پرسیدن این سوال بسیار به جا و خوب است . گرایش نجوم گرایشی است که شغل آکادمیک دارد و البته شانس کار کردن در محیط آکادمیک خیلی کم است . حال می توانیم شانس پیدا کردن کار را با تقویت یک قدرت در مسیری جز مسیر مطالعه تئوری افزایش دهیم به عنوان مثال در طول دوره کارشناسی کار های محاسباتی را با کد نوسی انجام دهیم و در کنار مطالعه یک درس مانند کوانتوم کد نویسی هم یاد میگیریم . در آینده اگر کار آکادمیک پیدا نکردیم می توانیم هر جایی با مهارت کدنویسی که به دست آوردیم مشغول به کار شویم . جلسه نهم : جلسه نهم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « بیو‌فیزیک » در تاریخ 11 شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 40 نفر از علاقه‌مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت 3 تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر شراره تودد دانشگاه ادینبورگ انگلستان ، دکتر لاله حق وردی از موسسه‌ی مکس دلبروکس برلین و دکتر فرشید محمد رفیعی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته بیوفیزیک بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: - هدف این گرایش و پرسش‌های معروف آن چیست؟ متخصصان به چه نوع از مسائل علاقه دارند؟ دکتر حق‌وردی در پاسخ به این پرسش فرمودند که : بیوفیزیک حوزه گسترده ای است . بیوفیزیک یک گرایش میان رشته ای ، میان رشته ای فیزیک ، بیولوژی و پزشکی است و معروف به رشته بیولوژی محاسباتی است . در بیوفیزیک به مطالعه خواص مولکولی سلول ها می پردازیم . چگونگی مکانیزم‌های مختلف بیولوژی در سلول ، آنالیز داده های ژنوم و حدود 20 تا 25 سال هست که تکنولوژی اندازه گیری مقدار ژن های فعال در سلول ، در این رشته مورد مطالعه قرار می گیرد . به طور کلی هر آنچه که محققان رشته بیولوژی نتوانند آنالیز کنند به عهده محققان بیوفیزیک است . - به نظر شما آیا تصویر رایج غلطی در ذهن عوام در مورد این رشته وجود دارد؟ چه چیزی؟ دکتر تودد در پاسخ به این پرسش فرمودند : در مقطع کارشناسی عموما تصویر و ذهنیت واضحی از بیوفیزیک برای دانشجو وجود ندارد . برای یک دانشجو که از دنیای فیزیک می خواهد وارد دنیای بیولوژی شود در حوزه نظری با مطالعه میتوان وارد دنیای بیولوژی شد ولی در حوزه عملی یک مانع بزرگ هست که فیزیکدانان به راحتی نمی توانند قدم در آن دنیا بگذارند و باید از تجربه های بیولوژیست ها استفاده کنند و از آن ها یاد بگیرند . ساختار ذهنی خود را تغییر دهند . جلسه دهم : جلسه دهم از سری وبینار های معرفی گرایش با موضوع « نانو فیزیک » در تاریخ 12 شهریور ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۱۹ با حضور حدود 45 نفر از علاقه‌مندان برگزار گردید. در این جلسه در خدمت 2 تن از اساتید بزرگوار بودیم: دکتر عزیزالله شفیع‌خانی از دانشگاه الزهرا و دکتر علیرضا مشفق از دانشگاه صنعتی شریف . روند جلسه به صورت پرسش از سوی مجری و شرکت کنندگان در وبینار و پاسخ از سوی اساتید با محوریت کلی آشنا کردن دانشجویان با کم و کیف تحصیل در رشته نانو فیزیک بود. نمونه هایی از پرسش و پاسخ ها: -مقدمات علمی و فنی لازم برای ورود به این گرایش چیست؟ درس‌های اصلی (ارائه شده و نشده در مقطع کارشناسی) چه هستند؟ مهارت‌های جانبی (توانایی محاسباتی و کار کردن با نرم‌افزارهای خاص) چه طور؟ دکتر مشفق در پاسخ به این پرسش فرمودند : در دوره کارشناسی تمامی دروس پایه و تخصصی به خوبی و عمیق خوانده شود و حتما تمرینات از آن درس حل شود و در کنار درس های دانشگاه حتما یک زبان برنامه نویسی یاد گرفته شود . دوره کارشناسی به لحاظ زمانی 4 سال است و سازنده دانش کلی شما است و به نوعی زیر بنا ساختمان دانش شماست و دوره ارشد تنها 2 سال است با دروس محدود تر و باز هم تاکید کردند که در دوره کارشناسی دروس تخصصی عمیق و به خوبی یاد گرفته شود . -وضعیت و پیشرفت کشور ما در این زمینه چگونه است؟ چه زمینه هایی میتواند سرعت این رشد را افزایش دهد؟ دکتر شفیع‌خانی در پاسخ به این پرسش فرمودند : متاسفانه در ایران به دلیل تحریم ها و مقاله‌گرایی دانشجویان و محققان ، حوزه صنعتی پیشرفت چندانی نداشته است . مقاله به تنهایی چاپ کردنش ، علم و تکنولوژی به وجود نمی آورد و خدمت به بشریت به حساب نمی آید . در حوزه صنعتی تعداد ثبت اختراع ها و پروژه های عملی ملاک است که در ایران تعداد آن بسیار کم است و انتقاد این کم کاری به سمت اساتید است . ولی در دو یا سه سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه صنعت در حال افتادن است به عنوان مثال در حوزه داروسازی ، نساجی ، رنگ و سرامیک .