انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی
وبینار ادبیات کودک
سيده مرضيه موسوي
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (وبینار)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

تاریخ برگزاری:

شنبه, 30 مرداد 1400

مکان برگزاری:

اسکایروم

مدت زمان برنامه(دقیقه):

95

تعداد افراد شرکت کننده:

26

انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)، "وبینار ادبیات کودک" را با سخنرانی خانم شیرازی در روز شنبه 30 مرداد ماه 1400 از ساعت 18الی 19:35 با حضور ب26 نفراز علاقه مندان در فضای مجازی اسکای روم برگزار کرد. میزبان این برنامه استاد «پروانه شیرازی» بود. استاد شیرازی شروع صحبت های خود را با قرائت شعری از استاد ناصر کشاورز شروع کردند و در ادامه به اهمیت زبان معیار پرداختند که در ادبیات کودک حائز اهمیت است؛ سپس از زندگی خود سخن گفتند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند که چگونه عروض و قافیه را یاد گرفتند و وارد دنیای شعر شدند و توانستند که اولین شعر خود را در ده سالگی بنویسند. در ادامه به آموزش زبان معیار توسط استاد خود اشاره کردند و در مورد وظیفه سنگین و اهمیت نویسندگان کودکان پرداختند. خانم شیرازی این نکته را یاد آور شدند که چون بزرگترها با منطق پیش می‌روند و احساس پنجگانه خود را کنار گذاشتند؛ برای آنها درک کودکان و همراهی با انها دشوار شده است؛ درحالی که کودکان از آنجا که بزرگسالان جامعه‌ی فردا را تشکیل می‌دهند؛ مهم ترین عضو جامعه هستند و آنچه در اشعار کودکان مورد توجه قرار گرفته ریتم و اهنگ موجود در شعر است و آنچه سختی سرودن اشعار کودکان را دو چندان میکند سادگی و زبان محاوره درآن است. در اثنای سخن راجع به اهمیت زبان فارسی گفتند از آنجا که هویت یک ایرانی را معین می‌کند. خانم شیرازی در ادامه شرح خود افزودند که با دیدار"استاد کشاورز" و شرکت در کارگاه های شعراو دوباره وارد دنیای کودکان و ادبیات شدند و با این نگاه که شعر کودکان نوعی سلوک است؛شعری از مولانا را قرائت کردند. ایشان برای سرودن اشعار کودکان، بزرگسالان را ملزم به نگاه کردن از زاویه دید کودکان می‌داند؛ همچنین توضیح دادند که این کودکان هستند که ذهن ما شاعران کودک را پرورش می‌دهند؛ زیرا آنها دارای جدید ترین اطلاعات هستی هستند و این ماهستیم که باید دیدگاه خودمان را با دیدگاه کودکان ارتقا دهیم. در این مورد به بخشی از صحبت های "دکتر هلاکویی" اشاره کردند؛ سپس حدیثی از حضرت علی که می فرمایند: «کودکان را برای زمان خودشان تربیت کنید.» اشاره کردند و افزودند که طبق مطالعات انجام شده محدوده دایره واژگانی که می‌شود برای کودکان شعر سرود بویژه گروه سنی "ب" بیش از دوهزار و پانصد واژه نمی شود وآنچه در آموزش کودکان اهمیت دارد و می‌تواند موثر باشد؛ غیر مستقیم گویی مسائل مهم هستی است؛ درحالی که باید با زبانی ساده و سالم و با استفاده از دایره واژگانی محدود انجام شود و برای مصداق سخن های خود، شعری از استاد "کشاورز" را خواندند که با وجود وزنی کوتاه، مفهومی عمیق را گویا بود که این غیر مستقیم گویی،بر ناخوداگاه کودکان بسیار تاثیر گذار است. همچنین که ادبیات کودک باید با عشق و درک بالا همراه باشد. در ادامه افزودند که در مورد ظاهر زبان شعر، باید به شعر کلاسیک اهمیت داد تا زبان سالم را حفظ کرد. در نهایت صحبت های خود را با شعری از کتاب به سیب گفتم سلام از استاد کشاورز و همچنین شعری از کتاب تو ماهی و من آدم را از نوشته‌های خود، به پایان بردند.