انجمن علمی دانشجویی زبان شناسی
نقش پیکره‌ها و داده‌های پیکره‌ای در گویش‌شناسی
نفيسه تدين چهارطاق
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

جهاندوست سبزعلی پور

تاریخ برگزاری:

پنجشنبه, 20 خرداد 1400

مکان برگزاری:

اسکای روم

مدت زمان برنامه(دقیقه):

240

تعداد افراد شرکت کننده:

38

انجمن علمی دانشجویی زبان‌شناسیِ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) ، " کارگاه ننقش پیکره‌ها و داده‌های پیکره‌ای در گویش‌شناسی" را با هدف ارتقای سطح علمی و آموزشی دانشجویان در زمینۀ نگارش و ویرایش زبان فارسی، با تدریس آقای دکتر جهاندوست سبزعلیپور، در روزهای پنجشنبه 20 و 27 خردادماه ۱۴۰۰ از ساعت 17 الی 19 با حضور 38 نفر شرکت‌کننده در فضای اسکای‌روم برگزار کرد. جلسهٔ نخست این کارگاه روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد رأس ساعت ۱۷ در فضای اسکای روم با حضور 38 شرکت‌کننده برگزار شد و آقای دکتر جهاندوست سبزعلیپور، مدرس کارگاه، سخنرانی خود را با طرح مقدمات شروع کردند و در حدود یک ساعت و سی دقیقه به شرح اهمیت و نقش پیکره‌ها و روش‌های گردآوری داده‌های پیکره‌ای پرداختند و تجربیات ارزشمند خود را در این موارد با شرکت‌کنندگان درمیان گذاشتند. سرفصل‌های کلی جلسهٔ اول را مقدمه و کلیاتی دربارهٔ پیکره‌های گویشی، انواع روش‌های جمع‌آوری داده شامل پرسشنامه، مصاحبه، ضبط صدا و تصویر و نیز ترفندهای گویش‌شناس برای دست‌یابی به داده‌هایی دربارهٔ ویژگی‌های زبان‌شناختی خاص آن گویش درجهت استفاده در انواع مطالعات گویش‌شناسی دربر گرفت و سی دقیقهٔ پایانی جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. هم‌چنین، به‌دلیل استقبال افراد از مباحث مطرح‌شده و نیاز به پرسش‌وپاسخ بیشتر، یک گروه پشتیبان برای طرح سؤالات و ارتباط مستقیم و اطلاع‌رسانی‌های بعدی در واتساپ تشکیل شد. استاد محترم نیز اذعان داشتند که در طول یک هفته زمانی که تا جلسهٔ دوم سپری شد، بازخوردهای خوب و مثبتی را از شرکت‌کنندگان دریافت نموده بودند. جلسهٔ دوم این کارگاه روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۷ در فضای اسکای‌روم تشکیل شد و دقایقی از آغاز جلسه به شنیدن انگیزه‌های مدرس برای ورود به این حوزه اختصاص یافت و اهمیت آن برای حاضران بیش‌از پیش نمایان شد. مباحث مطرح‌شده در جلسهٔ دوم به مقدمه‌ و ملاحظاتی که برای تهیهٔ انواع پیکره‌ها از انواع گونه‌های زبانی مربوط بودند و روش‌هایی برای رسیدن به چنین پیکره‌هایی، ارائهٔ مثال‌‌های گویشی و درنهایت، پرسش‌وپاسخ اختصاص یافت. در آخر نیز تعدادی از آثار تألیفی مدرس در این حوزه معرفی شدند.