انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی
وبینار درک متون علمی
زينب محبي كلهري
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

بین‌المللی

تاریخ برگزاری:

ﺳﻪشنبه, 21 اردیبهشت 1400

مکان برگزاری:

اسکای روم

مدت زمان برنامه(دقیقه):

150

تعداد افراد شرکت کننده:

60

انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) "وبینار درک متون علمی" با هدف افزایش مهارت درک و تحلیل متون به کاربران با تدریس آقای یونا نوول در روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰ به مدت ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه با حضور 60 نفر از علاقه مندان به صورت مجازی و در بستر اسکای روم برگزارکرد. شرکت‌کنندگان این وبینار بالغ بر ۶۰ نفر و طیف گسترده‌ای از افراد از دانشجویان در مقاطع مختلف تا اساتید محترم را شامل می‌شدند. مدرس این کارگاه جناب آقای یونا نوول (پژوهشگر حوزه یادگیری و شناخت، کارشناسی¬ارشد فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی)، هدف از این کارگاه را در استخراج معنی از مفاهیم تبیین کردند، در ابتدای امر به تعامل با شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه انتظارات ایشان از این کارگاه چیست، پرداختند که این موضوع باعث جهت‌گیری و بالاتر رفتن کیفیت کارگاه، که در نتیجه آن باعث رضایت بیشتر شرکت‌کنندگان شد. مدرس با ارائه پاورپوینت جذاب در باب درس و ذکر مثال¬های ساده از مباحث دشوار بحث، این نکته را خاطر نشان کردند که سطح علمی جلسه بسیار بالا است و این مثال¬ها تنها برای بالابردن درک شرکت‌کنندگان خواهد بود. موضوعات و بحث های در این کارگاه به ترتیب، چگونه خواندن، مطالعه و یادگیری، مراحل مورد نیاز برای درک یک متن، ویژگی¬های یک مطالعه خوب، انواع خواننده(خواننده خوب، خواننده فعال، خواننده ماهر و خواننده درمانده)، خواندن برای چه هدفی، گام صفر در خواندن(پیش خوانی)، مطالعه یک کتاب، پیوند بین اطلاعات قبلی با اطلاعات جدید، جراحی متن برای درک مطلب، تکنیک skimming، تکنیک پارافریز، تغییر متن برای درک بهتر، ثبت اختراع در یک متن علمی، ساختار مقالات علمی، خلاصه برداری، منحنی فراموشی ابینگهاوس، نت برداری، تصویرسازی و انواع آن، ارتباط بین متون، مهارت¬های انسجام متن، سازماندهی متون، بخش‌بندی، ساده¬سازی متن، تشریفات مطالعه ارائه شد. از جمله نکات مثبت این کارگاه تعامل دو طرفه بین مدرس و شرکت‌کنندگان ضمن وبینار، ارائه پرسش ها در حین کارگاه که موجب درک بهتر شرکت‌کنندگان و کمک به تفکر انتقادی افراد بود.