حوزه فرهنگی
کرسی آزاد اندیشی علم و دین؛ نبرد یا وفاق؟
فاطمه طاها
نوع درخواست:

سخنرانی، گفتگو، تریبون آزاد و کرسی های آزاداندیشی (کرسی های آزاد اندیشی)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

دبیر:

دکتر فاطمه سادات نبیان

تاریخ برگزاری:

ﺳﻪشنبه, 23 اردیبهشت 1404

مکان برگزاری:

سالن کوثر

مجموعه‌های همکار:

گروه معارف اسلامی دانشگاه ,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

90

تعداد افراد شرکت کننده:

90

دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری گروه معارف اسلامی"کرسی آزاد اندیشی علم و دین؛ نبرد یا وفاق؟" در راستای تضارب آراء و حاکم شدن فضای عقلانی و علمی با رعایت اخلاق و منطق گفت‌ وگو و ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور در محیط‌ دانشگاهی، را با مدیریت دکتر فاطمه سادات نبیان در تاریخ سه شنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰4 ساعت 10 تا 11:30، با حضور 90 نفر در ساختمان ابن سینا، سالن کوثر برگزار کرد. ابتدا طرح بحث با این سوالات شروع شد.  آیا با علم بدون دین میتوان زندگی خوبی داشت؟  آیا با دین بدون علم میتوان زندگی خوبی داشت ؟  آیا سعادت انسان با دین رقم میخورد یا باعلم؟ پس از طرح پرسش ها یکی از دانشجویان به ارائه ی تحقیق خود با موضوع «رابطه ی دین اسلام و علم »پرداختنند که بررسی باستان شناسی در قرآن ،فیزیک و کیهان شناسی در قرآن و اثبات معاد با علم فزیک بخشی از مطالب ارائه داده شده بود. نتیجه ی نهایی پژوهش اثبات رابطه ی تکاملی علم و دین مخصوصا دین اسلام بود و با ارائه ی مثال هایی از قرآن اسلام را پیشرو در علم معرفی میکرد. پس از آن حاضران نظر موافق خود را در ارتباط علم و دین چنین بیان داشتند:  عده ای علم و دین را همسوی یکدیگر می‌دانستند و شاهد سخنان شان نکات قرآنی بود که به وسیله ی علم نیز تایید می شد.  عده ای علم و دین را مؤید هم برای رسیدن به حقیقت می دانستند زیرا که پذیرفتن دین با علم صورت میگیرد و دین بدون پشتوانه علمی را منطقی نمی دانستند. تقریبا نظری مخالف این قضیه بیان نشد. پس از این دکتر نبیان به جمع بندی پرداختند و تفاوت های علم و دین را چنین برشمردند: علم دستخوش تغییرات است اما دین خروجی الهی دارد و تغییر ناپذیر است. محدوده ی علم و عقل فیزیک است اما دین به متافیزیک راه دارد. باعلم صرف فقط میتوان به درک عالم حواس رسید و فراتر از ماده نمی توان رفت در حالیکه دین به عالم ماده و فراماده تسلط دارد لذا مفاهیمی مانند خدا و عقل چون با حواس دیدنی نیستند برای تجربه گرایانی مانند هیوم اثبات ناشدنی اند. در نهایت برای جمع بندی بحث نتیجه ی کلی چنین بیان می شود ؛ دین برای رسیدن به واقعیت است پس علمی را که مبتنی بر واقعیت باشد را تایید میکند. عقل و دین رابطه ی تکاملی باهم دارند و دوبال برای رسیدن انسان به حقیقت هستند.