انجمن علمی دانشجویی نقاشی
نشست رسیدن به انیمشین با حضور سهراب کیوان مرز
سوگل حاجي فرج اله
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

مدرس:

سهراب کیوان مرز

تاریخ برگزاری:

دوشنبه, 22 اردیبهشت 1404

مکان برگزاری:

سالن دکتر کاتب

مدت زمان برنامه(دقیقه):

180

تعداد افراد شرکت کننده:

100

انجمن علمی دانشجویی نقاشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا س ، نشست رسیدن به انیمشین با حضور سهراب کیوان مرز را با هدف بررسی تاثیر نقاشی بر انیمیشن و شکل گیری آن در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در سالن کاتب با حضور ۱۰۰ شرکت کننده برگزار کرد . خلاصه عناوین و مباحث مورد بحث به شرح زیر است: نشست با کیوان مرز با نمایش اولین انیمیشن او آغاز شد؛ اثری که ریشه در نقاشی داشت و فضای آن به‌خوبی احساس افسردگی را از طریق نوع نمایش و عناصر بصری منتقل می‌کرد. کیوان مرز در ادامه به اهمیت پلان‌بندی در انیمیشن اشاره کرد و گفت که وقتی انیمیشن قرار است حس یک نقاشی را منتقل کند، پلان‌بندی نقش کلیدی پیدا می‌کند. او خلاقیت را یکی از عناصر مهم در تولید اثر هنری دانست، به‌ویژه در زمان‌هایی که هنرمند بی‌حوصله است، و تأکید کرد که فضای مجازی می‌تواند این خلاقیت را تضعیف کند. دیدن دقیق و توجه به محیط اطراف را از پایه‌های اصلی خلاقیت دانست و بر طراحی در لحظه و تمرین‌های مداوم برای تقویت سرعت و ذهنیت تأکید کرد. او درباره استفاده از نمادهایی مانند در (به‌عنوان نماد آرزو، چاره و خروج)، نور محو، و صندلی خالی و تنهایی در انیمیشنش صحبت کرد و این عناصر را بخشی از بیان احساسی اثر دانست. در مقایسه‌ای میان آثار خودش و سوزان رایدر، اشاره کرد که رایدر از رنگ‌ها برای القای حس شادتر استفاده کرده است. مرز بر این نکته تأکید داشت که اگر قصه در تصویر روایت شود، به نقاشی نزدیک‌تر خواهد بود و قدرت بیانی بیشتری پیدا می‌کند. او نقش فیلمنامه را—بسیار ضروری دانست و گفت که نبود آن باعث می‌شود کار به ویدیو آرت تبدیل کند، هرچند حتی این نوع آثار هم در نهایت به نوعی فیلمنامه نیاز دارند. به نظر او کوچک‌ترین جزئیات در انیمیشن اهمیت دارند و طراحی حرکات شخصیت‌ها، حالت‌ها و چگونگی راه رفتن‌شان باید با دقت انجام شود. شناخت مخاطب یکی از نکاتی بود که مرز بر آن تأکید کرد و معتقد بود روش کار برای هر مخاطب باید متناسب با ویژگی‌های او تنظیم شود. او به اهمیت یادگیری تکنیک تبدیل فیلمنامه به تصویر اشاره کرد، به‌خصوص برای کسانی که در نویسندگی مهارت دارند. این روند نیازمند تمرین مکرر و تجربه‌گرایی است. تجربه کردن اتفاقات مختلف زندگی، اگر با هدف باشد، به تقویت ذهن و خلاقیت کمک می‌کند. کیوان مرز توضیحاتی درباره نقش کانسپت آرتیست ارائه داد و گفت که خودش تمام مراحل کارهای شخصی‌اش را انجام می‌دهد و بر پشتکار و استمرار در فرآیند طراحی شخصیت تأکید کرد. او همچنین درباره فیزیک نور، تأثیر آن بر رنگ و اهمیت پرسپکتیو صحبت کرد و به تکنیک کیاروسکورو (تضاد نور و سایه) نیز پرداخت. در پایان، تعدادی از آثارش به نمایش درآمد و درباره شیوه نمایش احساسات، به‌ویژه حس افسردگی در آثارش، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.