انجمن علمی دانشجویی نقاشی
نشست نتخصصی شباهت ها و تفاوت نقاشی و تصویرسازی
سوگل حاجي فرج اله
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

مدرس:

علیرضا گلدوزیان

تاریخ برگزاری:

شنبه, 20 اردیبهشت 1404

مکان برگزاری:

سالن دکتر کاتب

مدت زمان برنامه(دقیقه):

150

تعداد افراد شرکت کننده:

80

انجمن علمی دانشجویی نقاشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، نشست تخصصی شباهت ها و تفاوت های نقاشی و تصویرسازی یا علیرضا گلدوزیان را با هدف رفع ابهام هنرجویان در این زمینه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در سالن کاتب با حضور ۸۰ نفر شرکت کننده برگزار کرد . این نشست گفتگو محور ، ابتدا با مصاحبه و صحبتهای مفصل ایشان آغاز و با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان خاتمه یافت . بخشی از مصاحبه بشرح زیر است: نیمه دوم گلدوزیان +در روندی که برای سفارشی میخواین اثر هنری خلق کنید آیا اول چارچوبی تعیین میکنید؟ شبیه قانونی که باید بهش عمل شه یا اول ممکنه ایده ای به ذهنتون برسه و اون رو ری دیزاین کنید یعنی شخصا برای شما اثرتون شخصیه و یا چارچوب مند؟ _من شخصا هیچ قانونی رو رعایت نمیکنم .من تا آخرین لحضه ی اجرا فقط با متن درگیرم.انقدر متن رو مرور میکنم که تصاویر آروم آروم خودشون رو نشون بدن. یکی از اتفاقاتی که باعث درگیری با ناشر های خارجی میشه اینه که من استوری برد طراحی میکنم ولی استوری برد رو تحویل نمیدم مثلا روز اخر یهو کار دیگه ای تحویل میدم اما خیلی میتونم که متقاعد کنم .و بر اساس نیاز موقعیت تصویری تصاویر رو خلق میکنم و خودم رو محدود نمیکنم و اگر استقلال توی کاری نداشته باشم نمیتونم اون کار رو پیش ببرم +وقتی درحال انجام پروژه ای هستین کی متوجه این میشین که دیگه کافیه و اون پروژه به نهایت کار خودش رسیده و نباید چیزی اظافه کرد؟ _نمیفهمم، فقط احساس میکنم تموم شده +ینی به این شکل هست که با توجه به متن پیش میرین زمانی که متن تمام شد کار شما هم تموم میشه؟ _اره بیشتر مبتنی بر ایده هستش و خیلی مثل نقاش که بگم الان این لکه رو بزاریم و تمام بهش نگاه نمیکنم .بیشتر مهمه که منظور رو برسونه و از لحاظ فرمی کارش رو بکنه اما زمان هایی هم خود کار این حس رو میده که دیگه بیشتر ازین کار نکن +با توجه به گفتگویی که داشتیم احساس میکنم شما شخصیت خیلی خلاقی دارین و این خلاقیت و بازیگوشی ای که دارین چجوری تعادلش رو با متن رعایت میکنین که اونقدر دور نشید از متن و اون قدر هم وابسته نباشید؟ _کاری که انجام میدم اینکه فضا رو درک میکنم و با قصه رو برو میشم.گاهی وقتا هم واقعا نمیدونم دارم چطور با کار برخورد میکنم.عملا به این صورت نیست که اونقدری فکر کنم که چه اتفاقی بیوفته توی کار نیست.من فقط تلاش میکنن که یک فضایی رو بیارم نسبت به داشتان موقعیتش رو بسنجم و خیلی از اینهارو یادم نمیاد که چرا کشیدم یک روند خیلی شخصی و فردیه +پیش از تحصیل در سالهای راهنمایی و دبیرستان از اون زمان چه دغدغه ای داشتید و بعد در چه رشته ای تحصیل کردید این سیر و روند رو توضیح بدید. _از بچگی جزو بچه هایی بودم که به نقاشی علاقه مند بودم. من چون کنش و حرکت و آناتومی اسب خیلی برام اهمیت داشت و بهش علاقه مند بودم و در زمان ما انیمیشنی بود به عنوان مارکوپولو که وسطش مستند بود و نقاشیاش عکس هایی داشت که من خیلی دوست داشتم.اسب های سرخپوست هارو خیلی دوست داشتم و قاعدتا از اونجا شروع شد و مثل همه رفتم هنرستان گرافیک خوندم و شانس هم اوردم چون در دوره ای که من هنرستان میخوندم معلم هایی بودن که خیلی خوب بودند.و بعد هم در دانشگاه اساتیدی مثل اقای کریم نصر ،بهرام کلهرنیا و..خیلی اساتید خوبی داشتیم در اون دوره و بعدتر در ارشد اساتیدی مثل استاد قباد شیوا مجدد اقای کریم نصر،حسین خسروجردی... و در این محیط ما رشد کردیم و خودمون استاد هایی که میخواستیم رو میاوردیم دانشگاه حتی با هزینه ی خودمون. +با ورود عرصه ی دیجیتال به نقاشی و تصویرگری رویکرد شخصی شما چی بوده؟ وزنه رو به کار های دسته و سنتی سنگین میکنید ویا عرصه ی دیجیتال رو مناسب تر میدونید؟ _دیجیتال رو من فکر میکنم که همه باید یاد بگیرن چون علم روزه .بازار ها و جهان داره تغییر میکنه و به هر حال باید ورود بکنیم اما این که من شخصا کدوم رو ترجیح میدم رو با این مثال میگم:دیدین زندایی هارو که یکی اینو و یکی اون طرف شیشه هست و موقع خداحافظی دستشون رو میزارن روی شیشه؟ این تاچه اتفاق نمی افتاده من در نقاشی تاچ مستقیم دارم اما در دیجیتال میزنم پاکش میکنم.اینکه این امکان رو داشته باشم که از اون لکه هم چیزی بوجود بیارم این امکانش در دیجیتال وجود نداره .و در واقع بی حسه