انجمن علمی دانشجویی محیط زیست
نشست هم‌اندیشی پاور پلنت (Power Plant)(چالش هدررفت انرژی)
سيده اناهيتا حسيني
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

برنامه‌ريز و هماهنگ‌کننده:

ملینا محمدی

برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده:

آناهیتا حسینی

اطلاع‌رسانی مجازی و نصب پوستر، تهيه شربت:

فاطمه معصومی ثانی

تهیه عکس و فیلم از برگزاری نشست، پذیرایی:

زهرا پرهیزگار

تاریخ برگزاری:

یکشنبه, 06 خرداد 1403

مکان برگزاری:

سالن شورا، دانشکده فنی و مهندسی، ساختمان خوارزمی، دانشگاه الزهرا (س)

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

60

تعداد افراد شرکت کننده:

9

انجمن علمی دانشجویی محیط زیست و انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق دانشگاه الزهرا (س) در یک همکاری بین‌رشته‌ای «نشست هم‌اندیشی پاور پلنت» را با موضوع چالش هدررفت انرژی و با هدف هم‌اندیشی برای حل مسائل محیط‌زیستی دانشگاه و گفت‌وگوی علمی و دوستانه میان متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان علوم زیستی و مهندسی، در روز یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ تا ۱۳ در سالن شورای دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهرا (س) برگزار کردند. این نشست که دومین نشست ترویج پژوهش و کار بین‌رشته‌ای مسئله‌محور در قالب چالش اکونرژی (هدررفت انرژی) بود، با حضور دکتر زهرا موسوی‌نژاد، استادمشاور انجمن محیط زیست و عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی، و دکتر ژیلا امینی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه الزهرا، اعضای دو انجمن شامل ۳ نفر از دانشجویان مهندسی برق و ۴ نفر از دانشجویان بیوتکنولوژی و نیز ۲ نفر از دانشجویان مهندسی کامپیوتر برگزار شد. در ابتدای نشست، مثال‌هایی از انرژی‌های اتلافی در محیط اطراف مثل انرژی مکانیکی صوت یا راه‌رفتن زده شد، دانشجویان مهندسی برق و علوم زیستی هدف این همکاری انجمنی را بیان کردند و پیشنهادهایی برای ذخیره و تبدیل انرژی با الگوبرداری از بعضی محصولات موجود در بازار ارائه کردند. همچنین دکتر امینی به نمونه‌هایی از طرح‌های خلاقانه برای بازیابی انرژی در کشورهای دیگر اشاره کردند که سال‌ها پیش اجرا شده‌اند، مانند لامپ‌های شهری که با ذخیره انرژی قدم‌های عابران در طول روز و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، در طول شب روشن می‌مانند. سپس دکتر موسوی‌نژاد در شفاف‌سازی هدف همکاری گفتند: الآن همکاری بین انجمن‌ها برای این است که تیم‌های دانشجویی مدل‌های کوچکی از همین ایده‌هایی را که از پیش وجود داشته، عملاً در دانشگاه پیاده کنند. برای این کار باید بررسی کنیم که به چه مواد و امکانات و ابزاری و چه نیروهای انسانی‌ای (با چه تخصص‌هایی) نیاز داریم. دکتر امینی در مورد نیروی انسانی دانشجویی به این مسئله اشاره کردند که: باید دانشجویانی باشند که خیلی باانگیزه و برای رسیدن به هدفی مشخص این کار را انجام بدهند و در قالب پروژه کارشناسی پیش ببرند. اما در رشته ما الآن برای بعضی قطعات مثل میکروکنترلرها تقاضا در بازار زیاد است و دانشجویان ترجیح می‌دهند پروژه کارشناسی‌شان را در آن جهت انجام بدهند. دکتر موسوی‌نژاد در موافقت با نظر دکتر امینی، پیشنهاد کردند که به جای درس پروژه، در تعدادی از کلاس‌های درس تئوری، کارهای عملی کوچکی به دانشجوها داده بشود و دکتر امینی گفتند که قصد داشته‌اند این پیشنهاد را در گروه مهندسی برق مطرح کنند و با جلب همکاری استادها، از ابتدای نیمسال تحصیلی آینده، برخی تکالیف عملی خانگی را برای دانشجوها تعریف کنند. دکتر موسوی‌نژاد با یک مثال برای حاضران گفتند که استادها چطور می‌توانند انجام آن کار را به عنوان کار یا پروژه کوچک کلاسی از دانشجوها بخواهند و دانشجوها چطور می‌توانند بخشی از یک پروژه بین‌رشته‌ای را انجام بدهند. حاصل کار دانشجوهای چند کلاس از چند دانشکده در کنار هم قرار می‌گیرد و یک خروجی عملی و کاربردی را می‌سازد. به این ترتیب، زنجیره‌ای از کلاس‌های درس در دانشگاه، حساب‌شده مدیریت می‌شوند در جهت اینکه تکالیف کلاسی را هدفمندتر کنند، اعتمادبه‌نفس دانشجوها را در استفاده از علمشان ارتقا بدهند، علاوه بر مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم مثل کار تیمی، مدیریت زمان و تفکر خلاقانه‌شان را تقویت کنند، برایشان تجربه کاری بسازند و آن‌ها را برای ورود به دنیای کار و صنعت آماده‌تر کنند. دکتر موسوی‌نژاد گفتند که بخش محیط زیستی این کار می‌تواند استفاده از مواد بازیافتی به جای خرید مواد اولیه باشد که هزینه پروژه را کاهش می‌دهد و به نفع محیط زیست است. سپس از برنامه همکاری بین‌رشته‌ای گسترده انجمن محیط زیست با انجمن‌های رشته‌های فیزیک، هنر، زیست‌شناسی و سایر رشته‌های مهندسی گفتند و افزودند: باید تلاش کنیم تا همکارهای بین‌رشته‌ای به یک فرهنگ در انجمن‌ها تبدیل بشود. سپس گفت‌وگو به سمت چالش جذب نیروی داوطلب در انجمن‌ها پیش رفت و استادها و دانشجوهای عضو انجمن، از مشکلات کار در انجمن‌ها از جمله بوروکراسی اداری و قالب‌ها و چارچوب‌های فعالیت و کسب امتیاز انتقاد کردند و دکتر موسوی‌نژاد پیشنهاد کردند که انجمن‌ها کارهای متفاوت، جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر انجام بدهند و در طول دوره فعالیتشان، به فکر جانشین‌پروری برای دوره بعد باشند. ایشان همچنین با اشاره به برنامه عملیاتی دانشگاه گفتند: یکی از برنامه‌های ما این است که انواع فعالیت‌های انجمن را تبدیل به خبرهای جذاب بکنیم که با کمک خانم پرهیزگار، دبیر انجمن محیط زیست، گزارش خبری تعدادی از فعالیت‌ها را روی سایت دانشکده قرار داده‌ایم. همچنين به موجب برنامه عملیاتی، دانشکده علوم زیستی فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده که در گذشته انجام نمی‌داده است، مثل راه‌اندازی کشت هیدروپونیک در گلخانه دانشکده و برپاکردن بازارچه محصولات گیاهی که حاصل فعالیت مشترک کلاس‌های درس کارشناسی در دانشکده و انجمن علمی دانشجویی زیست‌شناسی گیاهی بوده است. در اینجا دکتر امینی که باید به کلاس درس خود می‌رسیدند، از جمع خداحافظی کردند و ادامه‌ی گفت‌وگو و هماهنگی دو انجمن به نشست‌های بعدی موکول شد. البته پس از خروج از سالن شورا گفت‌وگو میان شرکت‌کنندگان ادامه یافت و دانشجویان مهندسی کامپیوتر در مورد ایده‌ای که برای تصفیه هوا به ذهنشان رسیده بود، با استاد مشورت کردند و قرار شد طرح اولیه خود را در چالش اکونرژی شرکت دهند.