انجمن علمی دانشجویی فیزیک
هم‌اندیشی دانشجویان فیزیک و زیست‌شناسی (اولین نشست)
معصومه محمدي
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

سخنران:

خانم دکتر زهرا موسوی نژاد

سخنران:

دکتر محمدرضا جعفری

تاریخ برگزاری:

دوشنبه, 24 اردیبهشت 1403

مکان برگزاری:

سالن دکتر فرزانه

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی دانشجویی محیط زیست,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

18

انجمن علمی دانشجویی محیط زیست و انجمن علمی دانشجویی فیزیک دانشگاه الزهرا (س) «نشست هم‌اندیشی اکونرژی پلاس» را با موضوع چالش هدررفت انرژی در دانشگاه و با هدف استفاده هدفمند دانشجویان از آموخته‌های خود در جهت حل مسائل محیط اطراف و ترویج همکاری‌های بین‌رشته‌ای، در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن دکتر فرزانه واقع در دانشگاه الزهرا (س) و با حضور ۱۸ نفر از دانشجویان و استادان دو دانشکده برگزار کردند. نشست هم‌اندیشی با پرسش‌ و پاسخ و اظهارنظر درباره مباحث مشترک زیست‌شناسی و فیزیک شروع شد و با سخنرانی اساتید درباره مدیریت ظرفیت‌های آموزشی دانشگاه و پذیرایی با چای و کیک به پایان رسید. در ابتدای جلسه، دانشجویان علوم زیستی بحثی را در مورد پژوهش‌های بیوفیزیکی با دکتر حکیمی‌پژوه آغاز کردند که به اهمیت و ضرورت تعامل پژوهشگران زیست‌شناسی و فیزیک و بهره‌گیری از محاسبات ریاضی و فیزیک برای فهم سامانه‌های زیستی رسید. سپس دکتر موسوی‌نژاد در رابطه با مسئله آموزش شروع به صحبت کردند و ظرفیت‌های گوناگون موجود در دانشگاه را برشمردند. ایشان پروژه‌های بین‌رشته‌ای را به‌عنوان فرصتی جهت تجربه‌سازی برای دانشجویان و تقویت خودشناسی، خودباوری و توانمندسازی آنان برای تعامل مؤثرتر با جامعه و صنعت معرفی کردند. همچنین با تأکید بر استفاده درست از کلاس‌های درس تئوری و مدیریت نیروی انسانی کلاس‌ها (دانشجویان) گفتند که کاربردی‌سازی دروس تئوری و کارآمدسازی دانشجویان در شناسایی و حل مسئله، با تغییراتی نه‌چندان بزرگ در فرایند آموزش (یاددهی-یادگیری) امکان‌پذیر است. استادان با تعریف‌کردن پروژه‌های کوچک عملی به‌عنوان تکلیف و کار کلاسی، دانشجویان را به سمت کاوش علمی، ایده‌پردازی و حل مسئله با استفاده از دانش و تجربه و خلاقیت خود سوق می‌دهند. این روش، کلاس‌های درس را جذاب‌تر و هدفمندتر می‌کند، مفاهیم تئوری را از طریق تجربه منتقل می‌کند، مهارت‌های نرم و سخت دانشجویان را تقویت می‌کند و خروجی فعالیت‌های آنان در کلاس را به دستاوردهایی ماندگارتر و کاربردی‌تر تبدیل می‌کند. در این نشست، دکتر جعفری نیز پس از ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت‌ها و فراخوان‌های مرکز رشد جهت حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه دانشجویان، به سخنرانی پرداختند. ایشان ابتدا از برگزارکنندگان این نشست تشکر کردند و گفتند: ما چنین جمع‌هایی را که بتوانیم با هم حرف بزنیم، در دانشگاه‌هایمان کم داریم. صحبت کردن بین آدم‌ها یک فعالیت اجتماعی است که متأسفانه دارد گم می‌شود‌. سپس ادامه دادند: یکی از مسائل این است که ما استادها چقدر باید در کار دانشجوها دخالت کنیم و دانشجوها چقدر باید از نوع رفتار ما الگو بگیرند. من معتقدم که دانشجوها باید موتور محرک ما استادها باشند و ما هم باید موتور محرک دانشجوها باشیم. اگر می‌خواهیم دانشجوها کار پژوهشی بکنند، خودمان باید پژوهشگرهای خوبی باشیم. اگر می‌خواهیم دانشجوها با صنعت ارتباط بگیرند و مشکلی را از صنعت حل بکنند، من و شما اول برویم با صنعت ارتباط بگیریم و یک تیم پژوهشی بین استادها درست کنیم تا دانشجوهایمان از ما ایده بگیرند. اساتید حاضر در نشست: – آقای دکتر مسعودی، رئیس دانشکده فیزیک و – عضو هیئت علمی گروه ماده چگال دانشکده فیزیک – آقای دکتر حکیمی‌پژوه، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده، مدیر گروه اتمی و مولکولی و استاد مشاور انجمن علمی دانشجویی فیزیک – آقای دکتر جعفری، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه ماده چگال دانشکده فیزیک – خانم دکتر دادرس، مدیرگروه ماده چگال دانشکده فیزیک – خانم دکتر روشنی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک نظری و نانو دانشکده فیزیک – خانم دکتر موسوی‌نژاد، مدير گروه بیوتکنولوژی دانشکده علوم زیستی و استاد مشاور انجمن علمی دانشجویی محیط زیست