انجمن علمی دانشجویی بيوتكنولوژي
وبینار تولید کیت pcr، از ایده تا تجاری‌سازی
يلدا مسعودمقام
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (وبینار)

سطح برگزاری:

کشوری

سخنران:

سید مهدی شفاعت

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 03 آبان 1402

مکان برگزاری:

در بستر اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

ستاد توسعه زیست فناوری - تهیه بستر اسکای روم,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

200

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری، "وبینار تولید کیت pcr، از ایده تا تجاری‌سازی" را باهدف ارائه آموزش‌های لازم برای علاقه‌مندان تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، آموزش روش‌های ایده دادن و تجاری‌سازی ایده، آموزش مفهوم و روش‌های تجاری‌سازی، آموزش گام‌های تجاری‌سازی از جمله بازاریابی و خدمات پس از فروش با سخنرانی دکتر سید مهدی شفاعت، مدیر فروش شرکت فناوری بن‌یاخته در روز چهارشنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۸ الی ۲۰ با حضور ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان در بستر اسکای‌روم برگزار کرد. در ابتدا خانم یلدا مسعودمقام، دبیر انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س)، به‌عنوان مجری به شرکت‌کنندگان برنامه خوشامد گفتند. سپس ایشان مدرس وبینار، جناب آقای دکتر سید مهدی شفاعت، دکترای ژنتیک مولکولی و مدیر فروش شرکت فناوری بن‌یاخته را معرفی کردند. آقای شفاعت توضیحات خود را با ذکر مطالبی در مورد استارتاپ‌ها آغاز کردند. ایشان با اشاره به این‌که پایه و اساس یک شرکت دانش‌بنیان ایده‌های آن است، گفتند: ((شرکت‌هایی قوی‌ترند که بخش R&D یا تحقیق و توسعه قوی‌تر دارند.)) سپس ایشان به شرح نکات مهم دیگری در مورد دادن ایده، مفهوم تجاری‌سازی و گام‌های تجاری‌سازی پرداختند که خلاصه آن در ذیل آمده است: عواملی که باید برای ایده دادن در خود تقویت کنیم: ۱) زبان انگلیسی ۲) تقویت علاقه و روحیه سرچ کردن، ارتباط با مطالعه مقاله، مراجعه به Google patent (لزوم یادگیری خواندن و نوشتن مقاله) مفهوم تجاری‌سازی: با خواندن نتایج مقالات مرتبط به ایده، ۱) امکان‌سنجی اجرای آن برای تولید محصول را بسنجیم. ۲) مدت‌زمان سوددهی را بسنجیم. انواع سوددهی: بلندمدت: نیاز به آن تنها یک سال یا دو سال نیست: کیت تشخیصی سل کوتاه‌مدت: مثل سرمایه‌گذاری شرکت‌ها روی کیت‌های کرونا در مواجهه با ایده‌ها باید به دو موضوع توجه شود: ۱) لزوم جدید بودن ایده؛ مثل دیجی‌کالا در ایران نکته: اگر ایده تکراری است، باید سعی کرد آن را از ایده‌های مشابه متمایز کرد مثل برتری اسنپ نسبت به تاکسی‌تلفنی (در ایده‌ای که مشابهی برایش وجود دارد باید تغییراتی ایجاد کرد تا رقبا را کنار بزند.) ۲) این‌که چه مدت قابلیت سرمایه‌گذاری دارد. گام‌های تجاری‌سازی (یک کیت): ۱) نیازسنجی: سنجش نیازهای بازار هدف موردنظر: آزمایشگاه‌ها بیشتر نیازشان به چه کیتی است. مسیرهای نیازسنجی: الف: با سرچ کردن ب: مراجعه حضوری به سوپروایزر آزمایشگاه‌ها، گرفتن پرسش‌نامه از آزمایشگاه‌ها ۲) سازگارسازی اختراع یا فناوری با نیاز بازار: به چه چیزهای سازگار با ایده نیاز است؟ (فراهم‌سازی وسایل و ابزار و مواد از جمله بسترهای مطالعات کامپیوتری + فضای کار عملی) ۳) تولید اولیه در سطح خیلی محدود: آزمون‌وخطا برای سنجش بازخورد از بازار ثبت بازخوردها (ضبط انتقادات و پیشنهادات از مراکز مورد عرضه) ۴) اعمال تغییرات لازم و تولید محدود دوباره و ثبت دوباره انتقادات و پیشنهادها (این‌گونه متقاضی‌ها افزایش می‌یابند) ۵) تولید حجم انبوه: الف) برآوردهای درست مالی (تأمین منابع مالی)= سنجش کامل مواد و وسایل لازم ب) تأمین منابع غیرمالی: از جمله نیروهای انسانی +زیرساخت‌ها (شرایط محیط کاری به لحاظ استیبل بودن و ایزوله بودن)، تقویت زیرساخت‌ها نسبت به گذشته که تولید محدود بود. ۶) بازاریابی یا مارکتینگ: مرحله بعد از تولید انبوه آخرین بخش موفقیت‌آمیز یک شرکت نکته: تخصیص هزینه برای تبلیغات، دورریختن پول نیست. به مدت دو سه سال اول نباید خیلی به فکر سود خود بود. (اعظم پول دریافتی باید صرف تبلیغ و جاانداختن لوگوی خود در بازار شود.) سطوح بازاریابی: ۱) فضای مجازی ۲) تماس‌های تلفنی با مراکز هدف ۳) ویزیت‌های حضوری توسط تیم فروش (دارای چندین کارشناس فروش، پرزنت محصولات) ۴) حضور در نمایشگاه‌ها بسیار، بسیار مهم آخرین نکته آقای دکتر شفاعت دررابطه‌با خدمات پس از فروش بود: ۷) خدمات پس از فروش: بهترین حالت آن زنگ‌زدن از سمت خود شرکت به همه مشتری‌هاست. شروع آن از اعلام یک مشکل از سمت مشتری است. لزوم عدم گاردگرفتن، استقبال از مصرف‌کننده بابت استفاده از محصول و اعتماد شنیدن صحبت‌های مشتریان باعث ایده‌های جدید می‌شود (مثلاً چند آزمایشگاه درخواست کیت‌های جدید دارند) راهنمایی کامل مشتری = عامل اعتماد مشتریان در پایان برنامه، به مدت نیم ساعت جناب آقای دکتر شفاعت به سؤالات حضار، پاسخ دادند و سپس مجری ضمن تشکر از مدرس، از حضار محترم خداحافظی کرد. گواهی همکاری خانم یلدا مسعودمقام، دبیر انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا(س) و مسئول نهاد ترویجی زیست فناوری دانشگاه الزهرا(س) از طرف آقای جاوید مختاری، سرپرست گروه توسعه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برگزاری این وبینار در پنل تخصصی مسابقه ملی ره زیست، به ایشان تقدیم شد.