انجمن علمی دانشجویی ریاضی
بازدید از دیجی کالا
عطيه سليماني
نوع درخواست:

اردوها و بازدید های علمی، فرهنگی و آموزشی (بازدید علمی حضوری)

سطح برگزاری:

دانشکده‌ای

استاد همراه :

فاطمه آهنگری

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 10 آبان 1402

مکان برگزاری:

مرکز پردازش دیجی کالا

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

35

انجمن علمی دانشجویی ریاضی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) به مناسبت دهه ریاضیات، "بازدید از مرکز پردازش دیجی‌کالا" را باهدف افزایش سطح علمی دانشجویان با همراهی خانم دکتر فاطمه آهنگری در روز چهارشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۱ الی ۱۳ با حضور ۳۵ نفر از شرکت‌کنندگان در مرکز پردازش دیجی‌کالا برگزار کرد. دیجی‌کالا بازارگاه و فروشگاه آنلاینی در ایران و مستقر در تهران است که روزانه بیش از ۵٫۴ میلیون بازدیدکننده دارد. بنا بر آمار منتشر شده تا سال ۱۴۰۲ در این بستر بیش از ۹/۷ میلیون کالای مختلف توسط ۳۰۸ هزار فروشنده برای فروش عرضه شده است و ظرفیت پردازش ۹۰۴ هزار کالا در روز را دارد. شرکت‌کنندگان ساعت ۱۰ صبح دانشگاه الزهرا را به مقصد مرکز پردازش دیجی‌کالا ترک کردند. این مرکز بزرگ‌ترین انبار از بین انبارهای متعدد دیجی‌کالا و همچنین بزرگ‌ترین مرکز پردازش خاورمیانه است. این مرکز روزانه توانایی پردازش ۳۰۰ هزار کالا را دارد. بعد از اینکه دانشجویان به مقصد رسید، مسئولین مربوطه ضمن عرض سلام و خوشامدگویی دانشجویان را به سمت لاکرهایی راهنمایی کردند تا وسایل خود را آنجا قرار دهند همچنین متذکر شدند عکس‌برداری در طول بازدید ممنوع است. مسئولین می‌گفتند که هر محصولی که وارد مرکز پردازش دیجی‌کالا می‌شود باید در کمتر از ۲ ساعت فرایند ورودش تکمیل و در قفسه‌های مخصوص به خود جای بگیرد. سپس به همراه دو لیدر از بخش‌های مختلف این انبار شامل قسمت عکاسی، بخش نهایی سفارش‌ها، کانکت فکتوری و... دیدن کردند و روند ارسال سفارش برای آنها توضیح داده شد. دانشجویان ضمن بازدید در پایان هر بخش سؤالات خود را از مسئول مربوطه پرسیدند. دیجی‌کالا در مرکز پردازش به دنبال کاهش فرایند انبارکردن و پردازش کالاهاست و در قسمت‌های مختلف مانیتورهایی می‌دیدیم که اهداف هر فرد که شامل تعداد کالاهای پردازش شده توسط وی و هدفی که باید به آن در پایان روز برسد نمایش داده می‌شد. فضای انبارش مرکز پردازش دیجی‌کالا بیش از ۳۵ هزار مترمربع است. مکانیزم برداشت از انبارهای دیجی‌کالا، «برداشت کالا» است. به این معنی که پس از انتخاب کالا توسط مشتری، کالاها از انبار به بخش عملیات منتقل می‌شود و در این بخش، تمام کالاهای هر سفارش کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در این مدل برداشت کالا از انبار (Item Picking) کارکنان می‌توانند با هر رفت‌وآمد، تعداد بیشتری کالا از انبار بردارند، درون سبد قرار دهند و از طریق سیستم کانوایر آنها را به بخش عملیات منتقل کنند. بعد از سپری‌شدن حدود دو ساعت برنامه به پایان رسید. در مسیر بازگشت از دانشجویان پذیرایی به عمل آمد.