حوزه فرهنگی
نشست آشنایی با ساختار انجمن های علمی دانشجویی
فاطمه طاها
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

سخنران :

فاطمه طاها

تاریخ برگزاری:

شنبه, 17 تیر 1402

مکان برگزاری:

سالن حورا

مدت زمان برنامه(دقیقه):

60

تعداد افراد شرکت کننده:

90

بخش انجمن‌های علمی دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، " نشست آشنایی با ساختار انجمن های علمی دانشجویی " را باهدف ارتقای سطح علمی دانشجویان عضو انجمن‌های علمی دانشجویی در زمینه ساختار انجمن ها، با تدریس خانم فاطمه طاها؛ کارشناس انجمن‌های علمی دانشجویی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، در روز ‌شنبه 17 تیر 1402 از ساعت 12:30 الی 13:30، با حضور 25 نفر در سالن حورا به صورت حضوری و 65 نفر در فضای اسکای‌روم به‌صورت مجازی برگزار کرد. در این کارگاه ساختار انجمن های علمی دانشجویی آموزش داده شد. در انتهای کارگاه به ابهامات دانشجویان در سالن و فضای اسکای‌روم پاسخ داده شد. نکات مربوط به کارگاه آشنایی با ساختار انجمن های علمی دانشجویی: تعریف انجمن:انجمن دانشجویی مکانی است برای تمرین داوطلبانه فعالیت‌های علمی در قالب کار گروهی. اهداف انجمن: دانشجویان با اهداف علمی و تخصصی گرد هم می‌آیند و با فعالیت در انجمن‌های علمی ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاه‌ها، زمینه رشد خود را نیز فراهم می‌آورند. همچنین یادگیری در انجام کارهای تیمی از دیگر اهداف انجمن دانشجویی می‌باشد. برای انجام کارهای تیمی نیاز به ساختار داریم و باید تقسیم وظایف کنیم. انجمن به سه بخش شورای مرکزی، اعضای فعال و عضو عادی تقسیم میشود. شورای مرکزی از ۵ یا ۷ یا ۹ نفر تشکیل میشود. تعداد افراد اعضای فعال و عضو عادی نامحدود می‌باشد. انجمن میتواند دارای نشریه باشد و نشریه توسط کسی انجام می‌شود که از اعضای مرکزی انجمن باشد. انجمن دارای اساس نامه میباشد که وظایف را شرح داده است. سمت های پیشنهای 1. دبیر: نظارت بر فعالیت های کمیته ها، برگزاری جلسه با مراکز بیرون از دانشگاه جهت برگزاری برنامه های مشترک و جذب اسپانسر، مدیر مسئول نشریه 2. نایب دبیر: مسئول یکی از کمیته ها 3. مسئول کمیته پژوهش: برگزاری سمینار، همایش، جشنواره، نمایشگاه، بزرگداشت، گردهمایی، ترجمه مقاله و...(حداقل 10 برنامه با احتساب عناوین ذکر شده)، هماهنگی با سردبیر نشریه 4. مسئول کمیته آموزش: برگزاری کلاس، دوره، کارگاه (حداقل 12 برنامه) 5. مسئول کمیته ترویجی: برگزاری مسابقه، کرسی آزاد اندیشی، مناظرات علمی، نشست های مرتبط با رشته، حلقه مطالعاتی، مراسم وردی 1403(حداقل 6 برنامه) 6. مسئول مستند سازی: تهیه گزارش برنامه ها، عکس و فیلم با کمک برگزار کننده اصلی برنامه و جمع آوری آن در یک عدد ورد جهت شرکت در جشنواره حرکت 7. مسئول تبلیغات و روابط عمومی: تبلیغات برنامه ها، مدیریت فضاهای مجازی انجمن، برگزاری اردو و بازدید از مراکز علمی، کارخانه ها و ... با توجه به رشته(حداقل 5 عدد)، جذب اسپانسر برای برنامه ها 8. مسئول کمیته تولید محتوا: طراحی پوستر برنامه ها، تولید محتوا برای شبکه های مجازی (حداقل 10 عنوان )