انجمن علمی دانشجویی بيوتكنولوژي
کارگاه ارائه علمی ایده‌آل به‌صورت آکادمیک
سيده اناهيتا حسيني
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

سارا ثالثی

تاریخ برگزاری:

جمعه, 25 فروردین 1402

مکان برگزاری:

اسکای روم

مدت زمان برنامه(دقیقه):

90

تعداد افراد شرکت کننده:

13

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "کارگاه ارائه علمی ایده‌آل به‌صورت آکادمیک" را باهدف آموزش اصول ساخت پاورپوینت و ارائه آکادمیک با تدریس خانم سارا ثالثی دانشجوی دکتری تخصصی بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، در روز جمعه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ با حضور ۱۳ نفر از علاقه‌مندان در فضای اسکای‌روم برگزار کرد. در این کارگاه، خانم ثالثی ابتدا توضیحاتی را در مورد ضرورت یک ارائه ایده‌آل بیان کردند. سپس گفتند که اولین گام برای داشتن یک ارائه علمی استاندارد و جذاب، نوشتنِ تمام آن چیزی است که می‌خواهیم بگوییم. اینکه چگونه مطالب موردنظر را بخوانیم، دسته‌بندی کنیم و برای ارائه آماده کنیم، مهم است. در مورد مقالات، استفاده از تکنیک های‌لایت‌کردن به دسته‌بندی مطالب در ذهن کمک زیادی می‌کند. گام دوم، طراحی یک نقشه راه (Roadmap) است. به این صورت که ابتدا عنوان مطلب و خودمان را معرفی کنیم. در معرفی خود، باید آن رزومه‌ای را از خودمان ارائه دهیم که مرتبط با ارائه ماست. در مرحله بعد، دلیل انتخاب موضوع و اهمیت آن را توضیح دهیم. در مرحله سوم، کلیت ارائه را توضیح دهیم. در مرحله چهارم، معانی و تعاریف اصلی را توضیح دهیم. در مرحله پنجم، به جزئیات بپردازیم و مواد و روش‌های کار را به طور دقیق و واضح توضیح دهیم. در مرحله ششم، نتیجه و بحث را بیاوریم و در مرحله هفتم، راه‌های ارتباطی خود را قرار دهیم. قراردادن راه‌های ارتباطی نشانه مسئولیت‌پذیری در قبال ارائه و پاسخگویی ما به سؤالات، اشکالات و درخواست‌ها است. راه ارتباطی در دانشگاه باید به‌صورت ایمیل باشد و در مصاحبه کاری، دادن شماره‌تلفن هم لازم است. خانم ثالثی ادامه دادند که در گام سوم باید قالبی برای پاورپوینت خود انتخاب کنیم. قالب ارائه خیلی مهم است و باید با فضای آکادمیک سازگار باشد. قالب مناسب را می‌توان با جست‌وجوی کلیدواژه‌های کلی در برنامه پاورپوینت از بخش more themes از سربرگ Home انتخاب کرد. برای دسترسی به قالب‌های اختصاصی و متنوع‌تر می‌توان از سایت‌های دانلود قالب پاورپوینت مانند slidescarnival و Free PowerPoint Templates استفاده کرد. در گام چهارم، به بایدها و نبایدهای ارائه علمی توجه کنیم. نبایدها: ۱- استفاده از قالب‌های قدیمی ۲- استفاده از رنگ‌های تیره و قالب‌های شبرنگ وقتی درباره کیفیت پخش تصویر در محل ارائه اطلاعی نداریم، حتماً از قالب‌هایی با پس‌زمینه روشن و با رنگ استاندارد استفاده کنیم. ۳- استفاده از قالب‌های شلوغ ۴- استفاده از متن‌های طولانی در اسلایدها مگر در مواردی که نیاز است مطلبی به‌صورت کامل و بدون کوچک‌ترین تغییری نقل‌قول بشود. ۵- برای اینکه تأثیر بزرگی روی مخاطب داشته باشیم، در ارائه خود از عکس‌های بزرگ و باکیفیت استفاده کنیم و ترجیحاً از وکتورها استفاده نکنیم. خانم ثالثی پیشنهاد کردند که برای انتخاب عکس مناسب، از سایت Science Photo Library بازدید کنیم. همچنین، می‌توانیم عکس‌های علمی موردنیاز خود را در وب‌سایت Biorender بسازیم. بایدها: ۱- در هر اسلاید، درباره یک موضوع صحبت کنیم. به طور ایده‌آل، روی هر اسلاید ۴-۳ دقیقه توقف کرده و صحبت کنیم. ۲- به اسلاید عنوان (اسلاید اول) بیشتر دقت کنیم. این اسلاید تأثیر زیادی بر ذهن مخاطب دارد و باید بسیار جذاب باشد. سعی کنیم عنوان ارائه را به سبک روزنامه‌نگارها بنویسیم. در این زمان، خانم ثالثی تصویری از اسلاید اول یکی از ارائه‌های خودنمایش دادند و نظر حاضران را درباره موضوع ارائه پرسیدند. سپس سؤال کردند که ارائه باید به زبان انگلیسی باشد یا فارسی و در تأیید پاسخ تعدادی از شرکت‌کنندگان، توضیح دادند که نوشتار ارائه آکادمیک اصولاً به زبان انگلیسی است. ۳- سعی کنیم ارائه‌مان شبیه به یک داستان باشد و شروع، میانه و پایان خوبی داشته باشد. مخاطب‌ها را در بحث شرکت دهیم و به آن‌ها فرصت دهیم تا سؤالات خود را بپرسند. ۴- در تمام اسلایدها از فونت‌ها، علائم و رنگ‌های یکسانی استفاده کنیم. در گام پنجم که گام پایانی است، خانم ثالثی نتیجه‌گیری خود را بیان کردند. ایشان با اشاره به یکی از تجربه‌های خود و سخن استاد راهنمایشان، گفتند که پاورپوینت، مکمل سخنرانی است و قرار نیست ستاره ارائه باشد. بیشترین توجه باید به ارائه‌دهنده باشد. این شما هستید که باید در ارائه خود بدرخشید. سپس، راه‌های ارتباطی خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند و ایشان را به ارسال پاورپوینت‌هایی که بعدازاین آماده می‌کنند، جهت بررسی، گرفتن اشکالات و دادن پیشنهاد تشویق کردند. سپس، از حاضران در وبینار خواستند تا سؤالات خود را بنویسند یا از طریق میکروفون بپرسند و اگر تجربه‌ای در زمینه ارائه آکادمیک دارند که مایل‌اند به اشتراک بگذارند، از طریق میکروفون و یا وب‌کم بیان کنند. تعدادی از مخاطبان سؤالات خود را به‌صورت نوشتاری مطرح کردند و خانم ثالثی به آن‌ها پاسخ دادند. سپس به دو نفر از حاضران که پیش‌تر از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کرده بودند، دسترسی میکروفون داده شد و ایشان خاطره‌ای را که از نحوه ارائه پایان‌نامه در جلسه دفاع خود داشتند، تعریف کردند که حاوی نکته‌های مفیدی دررابطه‌با ارائه علمی آکادمیک بود. خانم ثالثی بر نکات مهم صحبت‌های ایشان تأکید کردند و کارگاه را به پایان رساندند.