انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع
بازدید حضوری از شرکت دیجی‌کالا
سحر پيروزان نيا
نوع درخواست:

اردوها و بازدید های علمی، فرهنگی و آموزشی (بازدید علمی حضوری)

سطح برگزاری:

دانشکده‌ای

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 20 اردیبهشت 1402

مکان برگزاری:

شرکت دیجی کالا

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی دانشجویی مدیریت, شرکت دیجی کالا,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

30

انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی مدیریت دانشگاه و شرکت دیجی‌کالا، "بازدید حضوری از شرکت دیجی‌کالا" را باهدف بازدید از بخش‌های inbound و outbound و کارخانه محتوا، با همراهی خانم دکتر فریده رحیم نژاد در روز چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه 1402 از ساعت 11 الی 13 با حضور 30 نفر از دانشجویان در شرکت دیجی‌کالا برگزار کرد. در این بازدید، دانشجویان ابتدا از بخش inbound شرکت بازدید کردند. خانم رحیم نژاد ابتدا مفهوم و انواع لجستیک را به دانشجویان توضیح دادند. مفهوم لجستیک به دودسته اصلی درونی (inbound) و بیرونی (outbound) دسته‌بندی می‌شود. سپس ایشان افزود در این بخش تمرکز اصلی بر مدیریت جابه‌جایی کالا به‌ویژه از تولیدکننده به انبار یا خرده‌فروشی خود تولیدکننده است. وقتی توزیع درون یک سازمان از محل تولید به محل انبار یا خرده‌فروشی از شعب همان تولیدکننده صورت می‌گیرد، در اینجا با لجستیک درونی سروکار داریم؛ در بخش بعدی بازدید که بخش بیرونی یا outbound نام دارد، خانم رحیم نژاد توضیح دادند که در این سالن جمع‌آوری، ذخیره و توزیع به بیرون از سازمان تولیدکننده و مرجع صورت می‌گیرد. لجستیک بیرونی بازاریابی و فروش را نیز برعهده دارد و خریداران را در مورد محصولات و خدمات آگاه می‌کند؛ خریداران به خرید ترغیب می‌کند و خرید آن‌ها را نیز تسهیل می‌کند. همچنین لجستیک بیرونی وظیفه رساندن محصول به مشتری نهایی را برعهده دارد. بخش آخر بازدید از قسمت کارخانه محتوا بود. ایشان برای بازدیدکنندگان شرح دادند کارخانه محتوا یا content factory دیجی‌کالا نیز سه وظیفه اصلی دارد: اولین بخش مربوط به تولید محتوای متنی برای محصولات است؛ از تکمیل جدول مشخصات گرفته تا نوشتن شرح کالا و در بعضی موارد، نوشتن بررسی. وظیفه بعدی این کارخانه، تولید محتوای تصویری و ویدئویی است. در نهایت تیمی به نام (LQA) در کارخانه محتوا از کیفیت محصولات درج شده در دیجی‌کالا توسط فروشندگان اطمینان حاصل می‌کند. این تیم است که تصمیم می‌گیرد محتوای نوشته شده از سوی فروشندگان در دیجی‌کالا قرار بگیرد یا خیر.