انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی
جشن یلدا به صرف لایو
مريم رمضاني
نوع درخواست:

نشست های گفتگو و هم اندیشی واحدهای فرهنگی (جلسات معاون فرهنگی و اجتماعی با دانشجویان)

سطح برگزاری:

کشوری

سخنران:

دکتر ندا تولایی

آموزش اوریگامی:

زینب زارعی

تاریخ برگزاری:

پنجشنبه, 27 آذر 1399

مکان برگزاری:

لایو اینستاگرام

مجموعه‌های همکار:

-

مدت زمان برنامه(دقیقه):

60

تعداد افراد شرکت کننده:

4358

انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا (س) برگزاری "جشن یلدا به صرف لایو" را با هدفبررسی فلسفه و تاریخ و اسطوره یلدا با سخنرانی خانم دکتر ندا تولایی و خانم زینب زارعی در روز پنجشنبه, 27 آذر 1399 از ساعت 18 الی 19:30 با حضور 4358 نفر از علاقمندان در فضای مجازی برگزار کرد. مباحث پرداخته شده در این لایو شامل زیر می باشد: اسطوره دارای جنبه ی خیالی و افسانه‌ای است‌. اسطوره از تلاش انسان باستان برای قابل فهم و ملموس کردن جهان پیرامون خود که در درک آن ناتوان است؛ شکل می‌گیرد. در واقع اسطوره از عدم آگاهی بشر از علت وقوع اتفاقات نشأت می‌گیرد و به او حس اطمینان می‌دهد. برای مثال بشر از علت علمی وقوع رعد و برق اطلاعی ندارد، بنابرین شروع به خیال‌پردازی می‌کند و این گونه در اتفاقی که بر وقوع آن سلطه‌ای ندارد، تاثیر می‌گذارد و خود را در وجود آن دخیل می‌داند.اسطوره‌ها به طور کامل خیالی نیستند بلکه گاهی از شاخ و برگ دادن به یک داستان واقعی ساخته می‌شود. و گاهی با دادن تقدس‌ دینی به اسطوره‌ها جنبه ی مقدس پیدا می‌کنند. اسطوره‌های ایرانی: در باورهای پهلوی زَروان یا زُروان خدای زمان است. زمانی که هیچ چیزی در این جهان وجود نداشته، زروان حضور داشته. زروان نیایش می‌کند تا آبستن پسری شود که ویژگی‌های اهورامزدا را داشته باشد و جهان را به او بسپارد. پس از ۱۰۰۰ سال نیایش زمانی که نطفه‌ای در دل زروان شکل می‌گیرد، او شک می‌کند که تلاش‌ها و نیایشش نتیجه‌ای دارد یا خیر. به واسطه‌ی این شک نطفه‌ی در حال شکل‌گیری که اهورامزدا بوده، به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک بخش آن اهورامزداست که پاداش نیایش زروان و بخش دیگر اهریمن که نتیجه ی شک زروان است. زروان تصمیم می‌گیرد که جهان را به کسی بسپارد که زودتر به دنیا بیاید. اهریمن زودتر زاده‌می‌شود و جهان به او می‌رسد. اما چون جهان حق اهورامزدا بوده، نبرد اهورامزدا و اهریمن شکل می‌گیرد و بدین ترتیب خدای خوبی و بدی ایجاد می‌شود. این ثنویت در اسطوره‌های ایران باستان حضور پررنگی دارد.این آفرینش در یک بازه ی ۱۲۰۰۰ ساله اتفاق می‌افتد و به چهار دوره ی ۳۰۰۰ ساله تقسیم می‌شود. دوره ینخستین، عالم مینوی است. به هر چیز غیر مادی، روحانی و... اطلاق می‌شود .اهورامزدا و اهریمن در این دوره زاده‌شدند.دورهی دوم، عالم گیتی است و به هرچیز مادی و زمینی اطلاق می‌شود و اهورامزدا آن را خلق کرده‌است. اهورامزدا شش پیش‌نمونه ی گیتی را خلق می‌کند: آب، خاک، آسمان، اولین جانور(گاو)، اولین گیاه(که از تمام نطفه‌‌ها در خود دارد)، اولین انسان(کیومرث). تمام این‌ها در پاکی و خوبی مطلق قراردارند سپس اهریمن با دیوهای خود به جنگ این‌ شش نمونه می‌آید.یلدا به زبان سریانی به معنای تولد است. این روز ولادت مهر(میترا)، خدای وفاداری به پیمان است. او زاده‌ی اهورامزداست و از نظم و راستی مراقبت می‌کند. مهر پس از به وجود آمدن برای سنجش زور خود با خورشید مبارزه می‌کند و او را زمین میزند. دست راست خود را به خورشید می‌دهد و او را بلند میکند و باهم دوست می‌شوندو از آن پس همیشه باهم هستند. وقتی خورشید طلوع می‌کند، مهر از شرق به غرب با او می‌آید. وقتی که خورشید غروب می‌کند، مهر به زمین می‌آید و بر پیمان‌ها نظارت می‌کند. روز اول دی را، روز میلاد مهر به شمار می‌آوریم. در این شب طولانی که سرما شدید است و زاده‌ی اهریمن است، مهر به جنگ اهریمن می‌رود. و پس از آن سرما کاهش پیدا می‌کند و روزها کم کم طولانی می‌شوند و ما با بیدار ماندن در کنار یک‌ دیگر در این شب، از مهر پشتیبانی می‌کنیم. در باوری دیگر این شب را، شب دیدار ماه و خورشید می‌دانند. ماه که عاشق خورشید بوده هر شب در انتظار خورشید می‌مانده ولی زمانی که خورشید طلوع می‌کرده ماه از خستگی به خواب می‌رفته تا این که در شب یلدا ماه بیدار می‌ماند و با خورشید دیدار می‌کند و با یک‌ دیگر همبستر می‌شوند. این بار خورشید است که خواب می‌ماند و دیرتر اما با انرژی مضاعف طلوع می‌کند.باید در نظر داشت که باورهای اسطوره‌‌ای متفاوتی درباره‌ی شب یلدا وجود دارد. پس از تمام حرفای استاد درباب اسطوره شناسی زینب زارعی و ساجده اشرف پور دوتن از اعضای انجمن به ساخت و اموزش اوریگامی هندوانه متناسب با تم شب یلدا پرداختند.