انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع
وبینار هوش تجاری
سحر پيروزان نيا
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (دوره علمی و آموزشی)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

سخنران:

علیرضا جعفری

تاریخ برگزاری:

دوشنبه, 22 اسفند 1401

مکان برگزاری:

ادوب کانکت

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی مهندسی صنایع خواجه نصیرالدین, انجمن علمی مهندسی صنایع خوارزمی, انجمن علمی مهندسی صنایع علم و صنعت, انجمن علمی مهندسی صنایع یزد,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

83

انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی صنایع دانشگاه‌ خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، یزد و خوارزمی، "وبینار هوش تجاری"را باهدف آشنایی باهوش تجاری با سخنرانی آقای علیرضا جعفری، در روز دوشنبه 22 اسفندماه 1401 از ساعت 18 الی 20 با حضور 83 نفر از علاقه‌مندان در بستر ادوب‌کانکت به‌صورت رایگان برگزار کرد. هوش تجاری یا BI در حقیقت به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و نرم‌افزار انجام‌گرفته در یک کسب‌وکار گفته می‌شود که باهدف کشف فرصت‌های تجاری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد. این هوش تجاری به کمک تجزیه تحلیل داده‌های شرکت، اطلاعات ارزشمندی در اختیار آن کسب‌وکار قرار می‌دهد که می‌تواند بخش مدیریت را در تصمیم‌گیری بهتر یاری کند. وجود BI در یک کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که می‌تواند رشد چشمگیری در شاخص‌های کلیدی آن سازمان ایجاد کند. از مهم‌ترین مزایای هوش کسب‌وکار می‌توان به: مشخص‌شدن KPIهای سازمان بر مبنای اطلاعات به‌دست‌آمده، شناسایی و تعیین معیارهای سازمان، شناسایی بازار و مشکلات موجود در آن، کمک به تجسم داده‌ها و بالابردن قدرت تصمیم‌گیری شرکت، کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت اشاره نمود. هوش اجتماعی اصطلاحی جامع و کلی برای شرح فرایندها و روش‌های جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌های عملیاتی کسب‌وکارها برای بهینه‌سازی عملکرد آن‌هاست. تمام این فرایندها در کنار هم دیدگاهی جامع برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند و این دیدگاه به افراد کمک می‌کند که تصمیم‌های بهتر و عملی‌تری بگیرند. در سال‌های گذشته، هوش تجاری گسترش پیدا کرده و شامل فرایندها و فعالیت‌های بیشتری می‌شود تا عملکرد سازمان‌ها را بهبود ببخشد. برخی از این فرایندها شامل موارد فهرست زیر می‌شوند: • داده‌کاوی: استفاده از پایگاه‌داده، آمار و یادگیری ماشین برای شناسایی روندها در مجموعه‌داده‌های بزرگ • گزارش‌دهی: اشتراک‌گذاری نتیجه تحلیل داده‌ها با ذی‌نفعان شرکت برای نتیجه‌گیری و کمک به تصمیم‌گیری بهتر • تحلیل توصیفی: استفاده از داده‌های اولیه برای پیش‌بینی وقایع آینده • تحلیل آماری: دریافت نتیجه تحلیل آماری و کاوش در داده‌های آن‌ها با استفاده از علم آمار برای یافتن دلیل و چگونگی پیدایش روندها یا ترندهای مختلف • مصورسازی داده: تبدیل‌کردن نتایج داده‌ها به شکل‌های بصری مانند چارت، گراف، هیستوگرام و دیگر شکل‌های داده که درک آسان‌تری دارند. عناوین مطرح شده در این وبینار:  هوش تجاری چیست؟  تفاوت هوش تجاری و علم داده  معماری هوش تجاری  ابزارهای هوش تجاری و تشریح آن‌ها  مقایسه دو نرم‌افزار Excel و Power BI  تشریح کامل نرم‌افزار Power BI  توضیح زبان‌های Dax و M  هوش مصنوعی در Power BI  داشبورد چیست؟  معرفی شاخص‌های کلیدی عملکرد  معرفی منابع آموزشی سخنران جلسه: آقای مهندس علیرضا جعفری: + کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تهران + مجری و مشاور پروژه‌های هوش تجاری (راسپینا فراگستر، آئین و...) + مدرس و سخنران در حوزه علم داده و هوش تجاری در دانشگاه‌های برتر ایران