انجمن علمی دانشجویی بيوتكنولوژي
بازدید علمی از پژوهشگاه رویان
سيده اناهيتا حسيني
نوع درخواست:

اردوها و بازدید های علمی، فرهنگی و آموزشی (بازدید علمی حضوری)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

تاریخ برگزاری:

یکشنبه, 23 بهمن 1401

مکان برگزاری:

پژوهشگاه رویان

مدت زمان برنامه(دقیقه):

180

تعداد افراد شرکت کننده:

24

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "بازدید علمی حضوری از پژوهشگاه رویان" را باهدف آشنایی دانشجویان با این مؤسسه، با همراهی خانم طاها، کارشناس انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه، در روز یکشنبه 23 بهمن‌ماه 1401 از ساعت 10 الی 13 با حضور 24 نفر از دانشجویان بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س) در محل پژوهشگاه رویان در تهران برگزار کرد. در بخش اول بازدید، خانم راشکی، پژوهشگر پژوهشگاه رویان و دکتری زیست‌شناسی تولیدمثل، توضیحاتی را دربارۀ تاریخچه، بخش‌ها، نوآوری‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه رویان با کمک پاورپوینت ارائه کردند. ایشان در صحبت‌های خود گفتند که در حدود سال 68-1367 کنگره‌ای با حضور اساتید حوزه ناباروری جهان، در رویان برگزار شد که موجب انتقال فناوری IVF به ایران و تشکیل مراکز درمان ناباروری در داخل کشور شد. هدف پژوهشگاه رویان در سال‌های ابتدایی، درمان ناباروری بود. در ادامه، فعالیت‌های پژوهشی را نیز آغاز کرد و پس از ایجاد اولین رده سلول‌های بنیادی توسط دکتر بهاروند، به عرصۀ سلول‌های بنیادی نیز وارد شد. هم‌اکنون مجموعه رویان از سه پژوهشکده تشکیل شده است؛ پژوهشکدۀ زیست‌پزشکی تولیدمثل، پژوهشکدۀ سلول‌های بنیادی و پژوهشکدۀ بیوتکنولوژی که در اصفهان واقع شده است. ایشان سپس بخش‌های مختلف هر پژوهشکده را به طور خلاصه معرفی کردند و گفتند که بخش عمده طرح‌های پژوهشی در پژوهشگاه رویان، توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌شوند. سپس به توضیح چهار روش پرداختند که در جهان و نیز در پژوهشکدۀ رویان برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند. این روش‌ها عبارت بودند از: IUI، IVF، ICSI و PGT (که PGD و PGS را در بر می‌گیرد). توضیحات بخش ناباروری در اینجا به پایان رسید و خانم راشکی به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند. پس از آن، وارد بحث سلول‌های بنیادی شدند و با پرسش‌وپاسخ، در خصوص ویژگی‌های بارز سلول‌های بنیادی، انواع آن‌ها از نظر توان و منشأ هر نوع صحبت کردند. سپس بانک خون بندناف رویان را معرفی کردند. در ادامه، فیلم چندین پروژه سلول‌درمانی اجراشده در رویان را نمایش و دربارۀ هریک توضیحاتی دادند. بعد، دربارۀ مهندسی بافت و ساخت داربست‌های زیستی و چاپگرهای زیستی سه‌بعدی توضیح دادند که هم در درمان ناباروری و هم کشت سلول‌های بنیادی به کار می‌روند. خانم راشکی پس از این توضیحات، به سؤالات دانشجویان پاسخ دادند و دانشجویان در حین سؤال‌کردن، با کیک و چای پذیرایی شدند. سپس معرفی پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان را آغاز کردند. در این بخش نیز خانم دکتر بحث را به طور تعاملی پیش بردند و کلونینگ یا شبیه‌سازی را با ذکر مثال‌ها و اهداف آن شرح دادند. ایشان گفتند که شبیه‌سازی یک جاندار می‌تواند باهدف تولید یک فراورده خاص مانند داروی نوترکیب انجام شود. همچنین می‌تواند گونه‌هایی مانند یوزپلنگ ایرانی را از خطر انقراض نجات دهد. دانشمندان در حال تلاش برای گسترش فناوری شبیه‌سازی حیوانی هستند؛ اما پژوهش درمورد شبیه‌سازی انسانی منع اخلاقی دارد. در ادامه مبحث کرایوژنیک را تا حدی باز کردند و ارتباط آن را با شبیه‌سازی این‌گونه بیان کردند که چند سال قبل خرگوشی را به روش کرایوژنیک منجمد کردند. بعد مغز او را از انجماد درآوردند و به خرگوش دیگری پیوند زدند. دیدند که حافظه خرگوش قبلی در خرگوش دریافت‌کننده پیوند فعال شد! فرض کنید مغز انیشتین را در فرد دیگری می‌گذاشتیم. آن‌وقت مغز انیشتین در کالبدی جدید به کشف و اصلاح قوانین طبیعت ادامه می‌داد. خانم راشکی سپس روش انجام شبیه‌سازی را هم‌زمان با نمایش فیلمی از مراحل آن توضیح دادند. همچنین، درمورد ارگانوئیدها یا شبه اندام‌ها توضیحاتی دادند؛ چندین شرکت دانش‌بنیان مرتبط با رویان و شرکت‌های زیرمجموعه رویان را نام بردند و عکس‌هایی از مزارع تحقیقاتی پژوهشگاه نمایش دادند. همچنین دربارۀ بخش آموزش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی مواردی را بیان کردند و با پاسخ به پرسش‌های دانشجویان، به ارائه خود پایان دادند. در بخش دوم از معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان بازدید شد. در این بخش، دوره‌های آموزشی مرکز آموزش‌های بین‌الملل، کوتاه‌مدت و مجازی معرفی شدند و اطلاعاتی درمورد رویدادهای پیش‌رو، ازجمله سمپوزیوم کرایوبیولوژی و کنگره WABA داده شد. همچنین درباره کارورزی در رویان صحبت شد و عوامل پژوهشگاه به سؤالات دانشجویان دربارۀ رویدادها پاسخ دادند. درمورد امتیازهای دوره‌های بین‌المللی در جزیرۀ کیش (به دو شکل گردشگری - آموزش و آموزشی جامع) نیز صحبت شد. در بخش سوم بازدید، دانشجویان به گروه‌های هشت‌نفری تقسیم شدند و گروه‌گروه از آزمایشگاه‌های مرکزی، بافت‌شناسی و مولکولی بازدید کردند. این بخش نیز با توضیحاتی درمورد دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌ها و کاربرد داده شد. از جمله این دستگاه‌ها هود لامینار کلاسⅠ و Ⅱ، CO2 انکوباتور، safety box (جعبه ایمنی)، ترازوی محفظه دار، لوپ آزمایشگاهی، ورتکس، hot plate (صفحه داغ یا اجاق بشقابی) و سانتریفیوژ در آزمایشگاه مرکزی؛ میکروتوم، حمام آب گرم، گرم‌کن/ سردکن و هود شیمیایی در آزمایشگاه بافت‌شناسی و هیتر - استیرر، تانک الکتروفورز، دستگاه PCR و فور در آزمایشگاه مولکولی بود. همچنین دانشجویان دو نمونه رنگ‌آمیزی شده از کلیه و کبد موش را زیر میکروسکوپ نوری مشاهده کردند و مسئول آزمایشگاه بافت‌شناسی، به طور آزمایشی از یک قطعه بافت قالب‌گیری شده در پارافین، با میکروتوم برش‌گیری کرد. هر سه گروه دانشجویان به‌نوبت از این سه آزمایشگاه بازدید کردند و بدین ترتیب، بازدید نیم‌روزه از پژوهشگاه رویان به پایان رسید.