انجمن علمی دانشجویی بيوتكنولوژي
کارگاه آشنایی با لینکدین و رزومه‌نویسی
سيده اناهيتا حسيني
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

دکتر علی‌اصغر سرجوقیان

تاریخ برگزاری:

پنجشنبه, 11 اسفند 1401

مکان برگزاری:

ادوبی کانکت

مدت زمان برنامه(دقیقه):

180

تعداد افراد شرکت کننده:

18

انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "کارگاه آشنایی با لینکدین و رزومه‌نویسی" را باهدف آموزش تقویت رزومه‌نویسی و شبکه‌سازی در شبکه اجتماعی لینکدین با تدریس آقای علی سرجوقیان، دانشجوی دکتری تخصصی بیوشیمی، در روز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ الی ۱۹ با حضور ۱۸ نفر از علاقه‌مندان در فضای ادوبی‌کانکت برگزار کرد. آموزش رزومه‌نویسی آنلاین، ساخت اکانت حرفه‌ای در لینکدین، نمایش رزومه به‌صورت آنلاین، ایجاد ارتباطات تحصیلی و شغلی در لینکدین و کار با ریسرچ گیت؛ مباحث اصلی این کارگاه بودند. در ابتدای کارگاه، آقای سرجوقیان درباره حوزه برندینگ و مارکتینگ صحبت کردند. ایشان گفتند که در علم مارکتینگ مبحثی وجود دارد تحت عنوان برندسازی شخصی یا "Personal Branding" که در آن خودمان را به‌عنوان یک برند معرفی می‌کنیم. مثلاً همین انجمن‌های علمی که فعالیت‌های گوناگونی را انجام می‌دهند و دانشجویان مختلف را درگیر می‌کنند، در راستای Personal Branding است تا افراد در رشته و علم خود شناخته شوند. سپس به توضیح CV و رزومه پرداختند و تفاوت آن‌ها را بیان کردند که در طول فایل، محتوا و هدف آن‌ها است. لینکدین پروفایلی از رزومه افراد است که به‌صورت مجازی در نمایشگاهی آنلاین ارائه می‌شود؛ بنابراین، هرچه رزومه بهتر و پربارتری بنويسيم، پروفایل لینکدین حرفه‌ای‌تری خواهیم داشت. آقای سرجوقیان در ادامه انواع رزومه را به طور مختصر توضیح دادند و بخش‌های مهم یک رزومه حرفه‌ای را نام بردند. بعد، چند نکته را در خصوص رزومه‌نویسی یادآوری کردند؛ ازجمله اینکه فقط تجربیات خود را لیست نکنیم، بلکه فعالیت‌ها و مهارت‌های خود را توضیح و بسط دهیم و هرگز در رزومه دروغ نگوییم. ایشان اظهار کردند که لینکدین یک شبکه اجتماعی برای بهبود کسب‌وکار و پیداکردن فرصت‌های شغلی است که بزرگ‌ترین فضای مجازی تخصصی در بین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. سپس، از کاربردهای لینکدین مانند برندسازی شخصی، جست‌وجوی شغل، توسعه شغل و بازاریابی و تحقیقات تبلیغاتی و پرداختی گفتند. بعد از آن، مراحل ایجاد حساب کاربری در لینکدین و نحوه تکمیل پروفایل شخصی را شرح دادند. ایشان وارد صفحه شخصی خود در لینکدین شدند و هم‌زمان با اشتراک‌گذاری صفحه رایانه خود، اطلاعات بخش‌های مختلف پروفایل لینکدین و امکانات آن نظیر عضویت در گروه‌های لینکدین، گذاشتن پست، ایجاد یک گروه یا رویداد، دنبال‌کردن رویدادها و فرصت‌های شغلی را توضیح دادند. آقای سرجوقیان در میان صحبت‌هایشان، به سؤالات شرکت‌کنندگان که در صفحه گفت‌وگو تایپ می‌کردند نیز پاسخ می‌دادند. سپس نحوه جست‌وجوی صفحات دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در لینکدین و برقراری ارتباط با دانشجویان، اساتید و کارمندان را نشان دادند. ایشان گفتند که لینکدین از بین میلیون‌ها رزومه خود، افرادی را به شما پیشنهاد می‌کند که حوزه کاری مشابهی دارند. ایشان بعدازاین توضیحات ۱۰ دقیقه فرصت استراحت دادند که در این زمان نیز به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند. در ادامه کارگاه، چگونگی ایجاد یک پروفایل حرفه‌ای را دقیق‌تر نشان دادند و درباره همه گزینه‌های پروفایل لینکدین توضیح دادند. ایشان در پاسخ به پرسش یکی از حاضران گفتند: «یکی از مواردی که در تجربه‌های خودم نوشته‌ام، فعالیت در انجمن علمی دانشگاهمان بوده است. قطعاً من برای این موقعیت استخدام نشده بودم و پولی نمی‌گرفتم. ولی چون یک تجربه کاری بوده، ثبتش کرده‌ام. تجربه کاری صرفاً کار نیست. سوابق و تجربه‌هایی است که کسب کرده‌ایم؛ مثلاً در نشریه فعالیت کرده‌اید. این نشان می‌دهد که در تولید محتوا می‌توانید برای یک شرکت مفید باشید. یا در انجمن علمی فعالیت می‌کرده‌اید و رویدادی را مدیریت کرده‌اید. این نشان می‌دهد که شما مهارت‌های اجتماعی قوی و توانایی کار تیمی دارید.» بعد از آن، چگونگی ثبت تحصیلات، گواهی شرکت در دوره‌ها، افزودن مهارت‌ها، دوره‌ها، زبان‌ها و میزان تسلط بر هریک و افزودن سازمان توضیح دادند. آقای سرجوقیان گفتند که در بخش سازمان می‌توانیم نام دانشگاه و انجمن علمی دانشجویی‌ای را که در آن فعالیت می‌کنیم، اضافه کنیم. همچنین سمت خود، تاریخ شروع و یا پایان عضویت و خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود را درج کنیم. سپس بخش دیگری از پروفایل لینکدین را نمایش دادند که به افراد امکان می‌دهد تا توصیه‌نامه‌ها، مقاله‌ها، اختراع‌‌ها، پروژه‌ها، افتخارات و جوایز خود را به نمایش بگذارند. بعد، از شرکت‌کنندگان خواستند تا اگر سؤالی دارند، بپرسند تا وارد بخش مشاغل لینکدین شوند. در این بخش، نحوه جست‌وجوی فرصت‌های شغلی و تحصیلی مختلف و درخواست دادن برای آن‌ها را توضیح دادند. در این بخش با اعمال فیلترهای مختلف می‌توان نتایج جست‌وجو را محدود و هدفمندتر کرد. آقای سرجوقیان سپس به اسلایدهای پاورپوینت خود برگشتند و برخی تنظیمات کاربردی لینکدین را بیان کردند. سپس وارد بحث ریسرچ گیت شدند توضیحاتی را نیز در خصوص این شبکه ارتباطی دادند. ایشان گفتند که ریسرچ گیت بیشتر سمت‌وسوی علمی دارد و لینکدین جامعه هدف بزرگ‌تری دارد. بعد، مراحل عضویت در ریسرچ گیت را نمایش و توضیح دادند. ریسرچ گیت فضای ثبت مقالات، پروژه‌ها و پرسش‌وپاسخ درباره آن‌ها را فراهم می‌کند. همچنین، کاربران ریسرچ گیت بر اساس فعالیت‌های به اشتراک گذاشته شده خود با معیار "RG score" ارزشیابی می‌شوند. آقای سرجوقیان در پایان به باقی سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند. سپس با تشکر از حاضران بابت شرکت در کارگاه، برای آن‌ها آرزوی موفقیت کردند.