انجمن علمی دانشجویی روانشناسی تربیتی
آموزش تنظیم هیجانات به کودکان
مرضیه محمد دوست
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (دوره علمی و آموزشی)

سطح برگزاری:

کشوری

تاریخ برگزاری:

یکشنبه, 17 اسفند 1399

مکان برگزاری:

مجازی

مجموعه‌های همکار:

نداریم

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

35

انجمن علمی دانشجویی روان شناسی تربیتی، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا (س)، کارگاه "آموزش تنظیم هیجانات به کودکان" با هدف افزایش آگاهی کودکان و توان مدیریتشان نسبت به هیجانات خود، با تدریس خانم نفیسه سادات نکویی، در روز یکشنبه 17 اسفند 1399 از ساعت 17 الی 19 باحضور35 نفر از علاقمندان در فضای اسکای روم برگزار کرد. این نشست در دو بعد، مبانی نظری شامل(تعاریف، ابعاد و انواع هیجانات، تنظیم هیجان و رشد هیجانی ) و مبانی عملی( گام¬های آموزشی، راهکارهای عملی ونکات کاربردی ) آموزش داده شد. مبحث با تعریفی از هیجان به معنای پدیده کم دوام فیزیولوزیکی، ذهنی، هدفمند_اجتماعی با هدف کمک به سازگاری دربرابر فرصت¬ها وچالش¬های مهم زندگی آغاز گردید . سپس به بررسی انواع وتعداد هیجانات در دو دیگاه زیستی(فرایندهای مغزی و مدارهای عصبی،واکنش¬های فیزیولوژیکی و..) و شناختی(ارزیابی شناختی متفاوت، دانش وتجارب شخصی، تاریخچه جامعه پذیری و انتظارات فرهنگی و ..) پرداخته شد. همچنین به اهمیت آموزش تنظیم هیجان در دوران کودکی و رشد هیجانی با محوریت آگاهی هیجانی، خودگردانی هیجانی، همدلی درک هیجانات دیگران در اوایل و اواسط دوران کودکی پرداخته شد. در ادامه آموزش عملی مدیریت هیجان درسه گام(شناسایی،پذیرش واقدام برای عمل) عنوان گردید. و به تفصیل هرکدام از گام¬های آموزشی توضیح داده شد. در بعد اول، آگاهی هیجانات، به شناسایی احساسات و انواع آن¬ها،آگاهی از نشانه¬های غیر کلامی، آگاهی فیزیولژیک وآگاهی از میزان هیجان ادراک شده بصورت عملی(ساخت تابلو یا کارت نمایش احساسات، قصه گویی، نمایش، دماسنج احساسات و..) در بعد دوم، شناسایی وپذیرش احساسات مثبت ومنفی و و بعد سوم به آموزش تکنیک چراغ راهنما وراهکارهایی جهت کنترل و مدیریت احساسات منفی(خشم،عصبانیت و..) پرداخته شد. درآخر با ذکر مثالی جهت تفهیم بهتر وعینی¬تر آموزش، به صورت بحث وتبادل میان دانشجویان و مدرس جلسه خاتمه یافت.