انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع
کارگاه آموزشی تدوین استراتژی به روش SWOT
مطهره صفري گرمارودي
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (دوره علمی و آموزشی)

سطح برگزاری:

رشته‌ای

مدرس:

مهندس محمد ابراهیم شیرآقایی

تاریخ برگزاری:

جمعه, 20 فروردین 1400

مکان برگزاری:

ادوب کانکت

مجموعه‌های همکار:

هلذینگ کاسپین، انجمن های علمی دانشجویی مهندسی صنایع دانشگاه های علم و صنعت، بیرجند، نوشیروانی، الزهرا، صنعتی کرمانشاه، آزاد واحد تهران جنوب و بوئین زهرا

مدت زمان برنامه(دقیقه):

160

تعداد افراد شرکت کننده:

77

انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)با همکاری هلدینگ کاسپین و مشارکت شش انجمن علمی از دانشگاه‌های مختلف ایران، "کارگاه آموزشی تدوین استراتژی به روش SWOT" را با هدف آشنایی با روش تحلیلی SWOT با تدریس مهندس شیرآقایی در روزجمعه 20 فرورین ماه 1400 از ساعت 14الی 16 با حضور 77 نفر از علاقمندان در فضای مجازی ادوبی کانکت برگزار کرد. مدرس این کارگاه مهندس شیرآقایی ابتدا به مفاهیم اولیه و تعریف استراتژی پرداخته و استراتژی را از نگاه مکاتب مختلف بررسی کردند. سپس چشم‌انداز سازمان را عامل کلیدی در رهبری و یک جنبش ذهنی از شناخته‌ها به ناشناخته‌ها می‌خواند. چشم‌انداز باید فرصت‌های موجود برای سازمان را نشان دهد و بلند پروازانه و منحصربه‌فرد باشد. همچنین باید مسیر حرکت سازمان را به وضوح بیان کند. در ادامه ایشان پنج نوع مدل تدوین استراتژی رابررسی کرده و به سراغ ماتریس SWOT می‌روند. SWOT مخفف کلمات strengths, weaknesses, opportunities و threats به معنی نقاط قوت ، ضعف‌ها ، فرصت‌ها و تهدیدات است. تجزیه و تحلیل SWOT چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی یک شرکت و توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می‌کند. تجزیه و تحلیل SWOT برای تسهیل نگاه واقع بینانه ، مبتنی بر واقعیت ، داده محور به نقاط قوت و ضعف یک سازمان ، برنامه‌های آن یا یک صنعت طراحی شده است. سازمان باید با اجتناب از اعتقادات از پیش تصور شده یا مناطق خاکستری ، تجزیه و تحلیل را دقیق انجام دهند و در عوض ، بر زمینه‌های زندگی واقعی متمرکز شود. شرکت‌ها باید از این تحلیل به عنوان راهنما و نه لزوماً به عنوان یک نسخه توصیه‌ای استفاده کنند. ادامه تدریس ایشان آموزش تک‌تک استراتژی‌های SO, ST , WO , WT همراه با مثال از هر کدام بود. در انتهای برنامه هم گونه‌های استراتژی با نقاط مرجع استراتژیک مختلف را توضیح دادند.