حوزه فرهنگی
نشست گفتگو محور هنر رسانه و کار آمدی جمهوری اسلامی
عطیه کاظم فرحزادی
نوع درخواست:

رویدادهای فرهنگی و اجتماعی (نشست)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

سخنران:

ابوذر یاسری

تاریخ برگزاری:

یکشنبه, 18 دی 1401

مکان برگزاری:

سالن پروین اعتصامی

مدت زمان برنامه(دقیقه):

210

تعداد افراد شرکت کننده:

20

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) به مناسبت ده فجر، "نشست گفتگو محور هنر رسانه و کار آمدی جمهوری اسلامی" را ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه را در روز یکشنبه 18 دی ماه 1401 از ساعت 13 تا 15 را در سالن پروین اعتصامی برگزار نمود. این جلسه با حضور دکتر ابوذر یاسری عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین و اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد. مشروح مطروحات دکتر یاسری به این ترتیب بود: حرکت انقلاب اسلامی به مثابه تمام حرکتهای توحیدی مبتنی بر رشد فکری در حرکتهای مادی و نظام مادی مبتنی بر قوه قهریه و در واقع اجبار و زور است. اما در نظامهای توحیدی از طریق رشد فکری و عقلانی است. هرچقدر این حرکتها پیش میرود و ادامه دارد برای نسل جوان و عموم افراد به ویژه جوانان سوالاتی مطرح میشود و این سوالات نشان دهنده پیشرفت حرکت است اگر این سوالات نبود باید تردید میکردیم که حرکت ما در نظام مادی منحل شده . پرسش نشان از حرکت رو به جلو است در این عرصه مسئولیت ما سنگینتر است به دلیل انکه پیش قراولان هسته فرهنگ هستیم . و ما پذیرفتیم که به این پرسشها پاسخ دهیم. این بهترین فرصت است و خداوند شاکر هستیم که این اتقاق افتاده است و حتی در سال 88 هم خدا رو شکر این اتفاق افتاد و چه برکاتی داشت و چه حرکتهای خوب فکری اغاز شد ولی بعد از مدتی خوابید ما هم نگران هستیم که زمانی که تهدیدها فرو رود دستگاهها بخوابند. دوباره تکرار میشود. جوانهای ما سوال دارند و همین سوالات نشان دهنده موفقیت انقلاب اسلامی است. به دانشجویان میگویم اینکه شما نسبت به جزیی ترین مسائل ایجاد سوال میکنید بسیار عالی است چوم حدود نیم قرن قبل ذیل این حاکمیت مملو از فساد بود وکسی سوال نمی پرسید حتی عالمان پذیرفته بودند که همین که هست. به یکی از مجتهدین گفتند که شاه داره این کارها را میکند گفتند شاه است دیگر این کار هم نکند. دنیا تبدیل به گله ای است و چوپانی دارد و هر کاری چوپان میکند بروند. ایجاد پرسش در فضای اسلامی محصول انقلاب اسلامی است. طبعا اینجا نقطه ضعفهایی داشته باشیم که با حرکت و کوششی ضعفها را جبران شود. بچه های ما حتی نیاز به پاسخ ندارند نیاز به دیده شدن و شنیده شدن دارند. در یک دانشگاه پزشکی که با دلسوزی تمام با انها صحبت کرده بودند در مسائل اخیر به نوعی ارتباط داشتند اصلی نبودند ما جلسه که شروع کردیم شروع به سوال کردن. حتی اجازه نمیدادند پاسخ تمام شود . فقط منتظر پرسش هستند. یکی از عزیزان سوال میپرسید بعد جلسه هم سوال پرسید ایشان به طور فشرده سوال میپرسید. سریع جواب میدادیم. تقریبا بعد از 20 دقیقه قانع شد. یعنی کسی نبوده با ایشان گفتگو کند. چند هفته قبل مادری پیام داد. در بحث خانوادگی دختر و پسر سوالی دارند که جواب نمی توان داد. گفتم شما نگران نباش شما و پدر فرزندان وظایفتون انجام دادید. اینجا وظیف من هست که ما باید ایفای نقش کنیم این مال خونه شما نیست در تک تک خونه ها است. بچه ها فرق دارند با جهانی که با مواد مخدر و صنعت سکس و فحشا سر شون گرم است. اینها بچه هایی هستند که سوال دارند و در حد یک جلسه سه سوالشون در نظر داشته باشید ولی اینها تا مطرح کردند با انها مقابله شده است. خدا رحمت کند مرحوم حائری شیرازی که در بحث تربیت سیاسی و یکی از نهادها بودیم که رفتار ایشان اموزنده بود. حضرت اقا فرموند ایشان عالم متفکر است. ایشان هندوانه ای اورده بودند و هندوانه را گذشت در دهان من گذاشتند و گفتم من شرمنده شدم و گفت من هندوانه میگذارم در دهانت که تو هم بگذاری در دهان بقیه. عرض کردم در تربیت سیاسی نظرتان چیست ایشان گفتند تلاش کنید عقل بچه ها را بالا ببرید. این شما که شبهات را سریع جواب میدهید عقل را بالا میبرد؟ این یعنی من در کنار دست ایشان باشم این که نشد. بعضی وقتها باید شبهه بندازی نتونه جواب بده راهنمایی کنید و جواب را دریافت کند . بعد گفت برو روزنامه های اون طرفی را ببین . روزنامه های این طرفی رشد عقلی ایجاد میکنند یا اون طرفی ؟البته مزاح فرمودند. این نکته بسیار مهم است اشاره کردند به روایتی از امام صادق که فرمودند بنی امیه مردم را از تحلیل ایمان بازنداشتند. ایمان را یاد بگیرید ولی کفر را یاد نگیرید به چه دیلیل؟ برای اینکه به سمت کفر رفتند انها متوحه نشوند. گاهی تعقل در مناظره، مواجهه با دو اندیشه یا در کتابهای روایی ملاحظه بفرمایید باب عقل و جهل است بعد توحید و کفر است. سنجش میزان ایمان با نماز و روزه نیست با عقل است. پیامبر رد میشده عادبدی و زاهدی مشغول عبادت بود گفتند سوالی از ایشان بپرس. فضایی سبز انجا بود گفت چرا خدا حیوانی خلق نمیکند این علوفه داره اینجا هدر میرود . پیامبر فرمود من فهمیدم این عقلش به اندازه چیه ولی به اندازه عبادتش است. دین ما دین تعقل و تفکر است و ما از پرسش استقبال میکنیم. یه لحظه تعقل برابر یک عمر عبادت است. تحلیلهای مذهبی از این اتفاقات است که اتفاقات بغرنج است که همه اشتباه کردند و در حال اشتباهند پس چه جوری این کشور به شکافی علمی با دنیا رسیده است میگویند نه این امام زمان هست که انجام داده است!. این قضیه فرصت است و وظیفه خودمون را بدانیم اولین جهاد تبیین است که نیازمند دو الگو هستیم مدلی برای اداراک جهاد تبیین چه موضوعاتی دارد ؟ دوم الگوی اقداام که با چه کیفیتی به لحاظ عملیاتی پیش ببریم. اولاخروجی جهاد تبیین قرار چی باشه؟ اگر فرایند تبیین داریم انتظار داریم چی شود؟ باید اصلاح خظای محاسباتی باشد. مسئله فوری و فوتی در برابر دشمن این است که امروز برای ما خطای محاسباتی ایجاد کند. ما نسبت به جامعه خودمون دچار برداشت دیگری شویم و کم کم گذاره ما نمی توانیم غلبه کند و در انتهای یاس افسردگی و خودکشی است. خطای محاسباتی فقط معاندین دچار خطا میشوند انهایی که در راس جریان کفر در عالم امروزی هستند یا در نظام سلطه هستند کاملا وضعیت ما را میشناسند و در این وسط این خود ما هستیم خطای محاسباتی رخ میدهد قرار نیست شکل خاصی باشد. در قران کریم میفرماید یک نفر دچار خطای محاسباتی شد رفت علیه موسی بن عمران نفرین کند چهارپای او فهمید از حرکت ایستاد ولی او ادامه میداد. ایت الله العظمی هم دچار خطا میشود. استاد پی اچ دی هم به همین ترتیب...این چیز کمی نیست. محاسبه در کارامدی نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با کارامدی نظامهای غربی یا قبل از انقلاب بوده است. یکی جمهوری اسلامی، انقلاب و دیگری غرب. هرگذاره ای که در مورد غرب میگوییم سریع تناظر میشود با ایران. روش ما برای اصلاح این خطا چیست چهارچوب نظری را عرض میکنم. چطوری خطای محاسباتی را رفع میکینم از طریق نگرش کلان نگر یا نگرش راهبری یا استراتژی میتوانیم این مسئله حل کنیم. تحلیل استراتژیک میخواهیم. یک دانش داریم به نام دانش استراتژیک مدیر استراتژیک اول تحلیل محیطی میکند. بعد براساس تحلیل محیطی تدین و اتخاذ استراتژی میکند میگوید من میایم مثلا راهبرد اختلال یا مقاومت یا سازش.. سوم اجرای استراتژی و چهار ارزیابی و کنترل میکند. این سه فرایند پایانی متوقف است بر اون اقدام اولی. اگر تحلیل محیطی به خطا برود استراتژی اشتباهی انتخاب میشود هر چه تلاش کنید ره به جایی نمیبرد. تحلیل محیطی چه مولفه ای دارد؟ 4 مولفه باید در نظر بگیریم 2 تا عوامل داخلی مجموعه یا نظام یا سازمان و 2 عامل بیرونی. داخلی قوتها و ضعفها چیست. و عوامل بیرونی تهدید و فرصت است.در موجهه با بیماری کرونا چه چیزی باید بشناسم باید نقطه ضعف بیماری را بشناسم اگر من فرد ورزشکاری یا واکسیناسیون داشتم نقطه قوت دارم. از بیرون کرونا تهدید است و فرصت واکسناسیون هم باشد در هر مسئله ای قابل تحقق است. برخی اوقات دو نقطه مقابل هم قرار میگیرند. در برخی دولتها با نظام اختلاف دارد که به تحلیل محیط ربط دارد. باور داشتن به نقاط ضعف یا قوت یکی بگوید نمیتوانیم ودیگری بگوید میتوانیم. ما در جهاد تبیین ضعفها لاپوشانی نمیکنیم. اما نکته ای که هست اینه که ضعف در یک چشم انداز میخواهیم ببینیم . قوتها هم میبینیم. شما ممکنه فقط یک فرد مزاحم ببینید برای جمهوری اسلامی اما من سرمایه میبینم. پس این خود نگاه کلان است که مشکل برطرف شود. ما تنها مکتبی در جهان هستیم که علمی است. مال اونها پوچ است ماده از ماده. با زور داره چنین کاری میکند. مستند اکسپل اخراج شده ، هرکس در امریکا در مورد نظریه خلقت در جهان تحقیق کند کنار گذاشته میشود چون پایه انها داروینیسم است. مسیحیت بر پایه اش تثلیث است. سه تا ناقص که امکان ندارد. یهودیت هم داستانهایی دارد که شرم اورد است. تنها مکتبی که عقلانی میتواند خودش ثابت کند مکتب اسلامی و اهل بیت است و مباید مسلط شویم. براساس این ما مولفه هایی کلان به عنوان جهاد تبیین به ان رسیدیم که اگر 8 موضوع بر ان مسلط شویم البته میتواند به تدریج باشد در طول زمان اتفاقاتی میافتد خواهیم توانست گره گشایی کنیم. تیترها را میگویم. 1- نگاه کلان است این خیلی کمک میکند در مسائل خرد هم نگاه میکند به پدر و مادرها. قوتها و ضعفها دیده میشود. نکته دوم ایران گذشته است اساتید ما بعضا شناخت نسبت به ایران گذشته کم است. در بیست سال اخیر مردم ایران نشناسند جریان نخبگانی تلاش کرد که باید اگر کسی کاری باشد باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی باشی. پس نکته مهمی است. دو قسمت دارد گذشته دور و گذشته نزدیک که از گذشته دور تا قاجار انجا که ایران بزرگترین قدرت بود است. پیشرفته ترین بوده است.بعد از دوره اسلامی ایران در اوج پیشرفت جهان بوده است.بعد از او انتهای جهش صفویه است بعد اوفول میشه در دوره قاجار و پهلوی. دلایل سقوط و افول باید شناسایی شود. با هدف گزینه 4 که نوشتیم با مطالعه گذشته به ارزیابیها برسیم . همانجور که فرمولهایی در علوم طبیعی داریم در علوم انسانی هم داریم. مطلب سوم ایران حال است در دوران حال یکی پیشرفتهای ما چگونه بوده است و عقب ماندگی چه بود که دو گونه است برخی طبیعی و برخی غیر طبیعی است در بحث فنی یک ساختمان در 5 سال ساخته شده اگر سال اول بگویند ساختمان بود میگه 4 سال مانده. پس طبق برنامه باید 5 سال زمان میبره برسیم. این عقب ماندگی طبیعی است و غیر طبیعی در یک سال یک پنجم پیشرفت نکرده باشی میشه غیر طبیعی . پیشرفت طبیعی به اندازه نیم سال پیشرفت کردی میشه طبیعی و اگر در 4 سال پیشرفت کردی غیر طبیعیه. اینکه ملتی در طی همین مدت از 46%فقز مطلق برسه به 8 درصد غیر طبیعیه توسعه انسانی غیر طبیعه . پس ما یک ظرفیت شگفت انگیز داریم. البته عقب ماندگیهایی داریم که غیرطبیعه. نکته پنجم برای اینده باید چکار کنیم همان روشی که دستاوردها را بدست اوردیم روش جهاد است. در عرصه علم، فرهنگ چگونه با جهاد پیشرفت کردیم. دانش بنیانهایی هستند خیلی عجیب کار میکنند. چند مدت پیش اصفهان رفتم در شرکت بهیار صنعت ساعت8 شب یا 8 و نیم رفتیم شرکت که دستگاه ایکس ری بود جلوی شرکت که تولید کرده بودند اولین تولیدات انها در مورد بیمارستان بود و دیدند کشور نیاز به شتاب دهنده هسته ای دارد که ان را تولید کردند اولین سی تی اسکن تولید کردند. هواپیمای 8 نفره تولید میکندد. در گزارشی فهمیدیم خیلی با انها مخالفت میشوند. میگه رئیس جمهور امده بازدید بعد شرایط سختتر شده است عده ای کار میکنند که این چرخ حرکت نکند. هر کس بخواهد میتواند کار کند. اینها میشوند راهبرد اینده. اقای شهریاری که کارهای فاخر را انجام دادند رئیس جمهور وقت خواستند چند میلیارد پاداش دهند ولی قبول نکرد. اینها الگوی جهاد است. این جهاد باید منتقل شود این تبیین برای درست کردن ذهن فقط نیست که باید دست در دست هم بدهیم وارد میدان شویم. محور ششم که گفته میشوند که مردم انقلاب را نمیخواهند مردم خسته شده اند. نکته هفتم غرب است حال و گذشته ان باید بررسی شود. نکته اخر کارامدی است کارامدی روشی دارد که با یک یا دو داده ارزش اقتصادی کشور نمیتوان فهمید. دانشی دارد اقتصاد باید به ان دانش نزدیک شویم. جمله ای از رهبری عرض کنم جهت تایید این عرائض است در سی سالگی انقلاب میگویند وقتی انسان نگاه میکند یک داوری، عملکرد به انقلاب پیش میاید در داوری نباید اشتباه کنیم و این جز با نگاه کلان امکان پذیر نیست. اگر ما نگاه کلان به جمهوری اسلامی بکینم جزیی نگریها نمیتواند ما را گمراه کند گاهی جزیی نگری مستمر از ابتدا تا انتها انسان را گمراه میکند حتی گاهی انسان هدف را گم میکند. نگرش به جزییات همان برنامه ریزی است ما میخواهیم بگوییم این نگاه به اجزا غافل نشویم به نگاه کل. حتی ما مسئله منطقه ای را باید کل ببینیم. که به ما بصیرت را نشان میدهد. عوامل اولیه انگیزه ها، زمینه های تاریخی ، جغرافیا .. خیلی وقتها مغفول میمانیم. بیان ما باید عوض شود. مخاطب من باید با عینک جدیدی نگاه میکند با قرائت سنتی نمی توانیم ارائه دهیم در کلاس درس، دانشگاه ، پای منبر هست انسان خسته میشود انقلاب اسلامی شد و دنیا با ما درگیر شد و بالاترین هجمه علیه انقلاب اسلامی اغاز شد. مصدق مگه دولت اسلامی ایجاد کرده بود. جنگ ایران و روس ما انقلاب اسلامی زده بودیم. این بحث اشتباهی است. رهبری میگوید هزینه مقاومت به مراتب از سازش کمتر است. علما و امام جماعت ما میگویند هزینه سازش کمتر است کدوم علمی تر است. 100 سال بیشتر در جنگ جهانی اول از ما 10 میلیون کشته گرفت نه مرگ بر امریکا گفتیم نه مرگ بر انگلیس همه کشور در اختیار قرار گرفت چرا؟ در کل جنگ تحمیلی در 8 سال 200 هزار شهید دادیم. در جنگ جهانی دوم در طی چند سال 4 ،5 ملیون کشته شدند. امریکاییها از 70 سال قبل ، انگلیسیها و روسها 200 سال پیش دشمن بود. مگه اسلام بود؟ مگه جمهوری اسلامی بود؟ این به دین، حجاب کار ندارد عاملش طمع به ثروت این کشور است سرمایه نفت است. قبل از نفت هم درگیر بودند ایران در نقطه تلاقی غرب و شرق، شمال و جنوب است.چهار راه جهان در تصرف ما است و ان طمعش به این چهار راه است چرا؟ چون اگر کسی بخواهد تهران را تصرف کند نمیتواند اسلامشهر را بگیرد من تهران را تصرف کردم. باید میدان انقلاب را بگیرد تا بگویید تهران را گرفتم. ایزنهاور میگوید گمان نمیکنم منطقه ای مهمتر از ایران در نقشه جهان وجود داشته باشد چون در نفت دارد و در چهار راه جهان است. علاوه بر ان تنگه هرمز که یک چهارم نفت جهان از این عبور میکند در جنگ دوم با اینکه اعلام بی طرفی کردیم ولی بیشترین خسارت در جنگ جهانی اول خسارت زیادی داشتیم چرا به این دلیل. در جنگ دوم ایران پل پیروزی بود اگر راه اهن رضاخان نبود انگلیسها نمی توانستند برسند شمال و به شوروی کمک کنند تا در جبهه المان شکست دهد. 2 نگاه کردن به میدان دار صاحب حادثه است چه کسی این را پیروز کرده است ایا انقلاب به خاطر ایت الله خامنه ای است هرگز . عرض کردم جد ایشان امام معصوم بود چاه احیا میکرد و کشاورزی میکرد نه اینکه ربطی نداشته باشد ولی اصلش مردم است که توطئه را شکست دادند. البته نیاز دارند که به رفاهشون برسند. انتظار دارند فساد نباشد. ضعف هم وجود دارد ما نمیخواهیم ان را پوشش دهیم. میدان دار انقلاب خود مردم هستند. مردم را باید از میدان بیرون کنند. ناامن کردن کشور، ترور و ...ما میبینیم برخی از افراد نسبت خوبی با مردم ندارند. رهبر انقلاب صحبتی در مورد پیش از انقلاب کردند در کتاب دغدغه های فرهنگی ، میگویند جامعه ایران جامعه دینی است و برای تدینش هزینه میکند جان میدهد ، مال میدهد. البته ان تلقی و باوری که فهم خودش از دین دارد ممکن است فرض کنید حجاب کامل ندارد. مهدوی کنی می گفت خانمی که 5% پوشش دارد این فهمش از حجاب بیشتر از این نیست.... فهم دگم اندیشنانه نداشته باشید یادتان است دهه 70 چطوری امر معروف کردند. هر کس باید وارد دانشگاه امام صادق میشد باید با چادر وارد شود ولی شبهای قدر اینطوری نبود روی اسفالت مینشستند. در طول تاریخ میگویند معنویت از ایران صادر شده است. نسل کسانی که در کشتی نوح بودند ما هستیم که پیامبر فرموند از نسل این سلمان کسانی میایند ما لشکر مخلص خدا هستیم. جامعه ایران را اگر کسی تحلیل اشتباه کند هم به دشمن کمک میکند هم دل مردم را ناامید میکنند. در گروههایی تست کردم تست کردم که دین ندارید میگوید خودت دین نداری. غرب اینجور نیست نیچه میگوید خدا مرد تا پیشرفت کردیم. عرض ما در کلام بحث اینه محصولاتی تولید شده است یک پروژه کلانی انجام میشود به نام روایت غرب از سال 1300 تا 1400 چگونه گذشت. در دفاعی، امنیتی، ..از خود کتابهای پهلوی، دربار، سفرای خارجی که روایتها را از دل ان میکشند بیرون. سرای ارتش دوره رضاخان در لرستان سگی داشت این شش تا توله داشت برای شیر انان از زنان انجا شیر میگرفت. جلاد لرستان امیراحمدی که داگلاس امریکایی نقل کرده است که سر جوانهای لر را میزدند و اهن داغ میریختند و شرط بندی میکردند که کدام بیشتر میدود. در دوره معاصر افول امریکا منتشر شده است و امریکا جز 20 کشور انتهایی است. بالاترین زندانیهای دنیا در امریکا است. مرگ کشتار با سلاح گرم که در این کتاب است. این کتاب ویدئوهایش هم تولید شده است. ایران حال کتاب دیگری است که رتبه های زیر بیست در ایران است به عنوان مثال رتبه نخست ایران در رشد باسوادان. رتبه نخست رشد شاخص توسعه و رفاه انسانی در 4 دهه اخیر. این گزارش شاخص توسعه انسانی معتبرترین گزارش جهان است که هر ساله در دفتر توسعه UNPBمنشر میشود بر اساس امید به زندگی، کیفیت نظام اموزشی، رامد واقعی،سرانه درامد ملی محاسبه میشود. به عبارتی یکی از جامعه ترین شاخصها برای پیشرفت کشورها است. برای مقایسه کشورها استفاده میشود از سال 1980 تا 2016 ایران بالاترین نرخ رشد توسعه انسانی داشته است ما رتبه 60 یا 70 هستیم اما این میزان شتاب رشد را نداشتیم کره جنوبی هم به ما نزدیک است. رتبه نخست رشد علمی در جهان داریم. رتبه ارجاع مقالات 17یا 16 ام هستیم سرعت رشدمون براساس سایمگو اولین و 11برابر سرعت جهان. ما مشکل پهلوی را چی توصیف میکینم؟ علتش تاج و تخت پهلوی نیست.تفکری است که امام میگوید من ضربه ای که از روحانیون خوردم از شاه نخوردم. این توسعه وابسته است عدم دیدن ظرفیتها است. نگاه به مردم، نگاه به روشنفکران و.. در مصر هم تمدن داشته هم از سال 57بعد از ترور انور سادات امریکا هر سال5/2 میلیارد به مصر میدهد.اقای فرمان بیگی میگوید در سفری که به مصر داتشه هرشب در قاهره 4 میلیون نفر در مقابر میخوابند. نقطه اغاز ما و غرب کی بوده است زمان چقدر طی شده است. رتبه کنونی ما و غرب. امکانات انان و امکانات ما. موانع ماخسارت جنگ تحمیلی 1100میلیارد و کل درامد نفتی ایران بعد از انقلاب 1000میلیارد است در رابطه با خودمان رشد و شتاب داریم ولی در رابطه انها رو به افول میبینیم. در چهل سال زیر ساختهامون را داریم میسازیم…اما ذهنیت بدی در ایران شکل گرفته است. در ادامه یکی ا ز حاضران جلسه مطرح نمود که تصور ما این نبود که چنین مسئله ای مطرح شود. این چشم اندازها باید تبیین شود و باید در کتابهای درسی بیاید. ولی در دنیا انچه میبینیم ضعف رسانه های ما است عین 24 کانال 20 تا اضافی است و شاید 2 تا تقلیل پیدا کند. چون صدا و سیمای مثل کارمندی است و وقت را با چی پر کنند؟!بقیه کانالها ما را جذب نمیکنند جز خبر که دغدغه ما است. همه حتی بچه ها در رسانه ها هستند ما با جنگ فرهنگی رو به رو هستیم و باید پا به پای ساخت موشک ماهواره بفرستیم. این بچه ها از اینستاگرام هستند. صدا و سیما قرا بود دانشگاه باشد نه اینکه کارمندایی باشد که حقوق بگیر باشند دکتر یاسری در پاسخ چنین ادامه داد که در این مسئله اینکچگونه ببینیم که بتوانیم کمک کنیم. در روش نگاه و تحلیلمون در بزرگان اجتماعی و دینمون رهبرمون مطالبات زیادی از صدا و سیما داشتند. هرچند که خود ریئسشون هستند. رسانه چه برنامه ای داشته باشد علاقه ای ایجاد شود شبکه کودک و پویا یک جایی افتخار دارد تیکه تیکه کنار هم قرار دارد ولی به اندازه خودش خیلی پیشرفت کرده. برنامه گفتگوی محور برای گام دوم داشته باشیم که اصل گام دوم امید است که در اینجا دارند کار میکنند. مثل عصر جدید. ما تحلیلگرها قوت و ضعف را کنار هم قرار میدهیم اگر نقطه ضعف فقط بگوییم یاس ایجاد میشود.ما یه قدم بیایم جلو که ایجاد امید کند و ان را به حرکت دراورد. پرسش: ما باید در بافت صدا وسیما تغییراتی باشد در برنامه های کلان باید مواردی در نظر گرفته شود. که بچه های ما اصلا با صدا و سما قهر کردند و با فضای مجازی مواجهه هستند. هر کسی دستش میرسد این را بیان کنند. در این فضا باید حتما در نظر بگیریم پرسش: بحث رادیو و تلویزون چیز دیگر است اما رسانه دیگر هم هست مثل من استاد دانشگاه که رسانه است. چقدر مواردی که گفته شده در تبیین گام دوم دیده شده است؟!دانشجوی من اصلا با صدا و سیما قهر است و از جایی دیگر خبر را میگیرد. باید تولید محتوا انجام شود. نوع ارائه ، چگونه ارائه دهیم؟!که خیلی مهم است. ما برای جامعه ارائه نمیکینم بین خودمان ارائه میدهیم. دکتر یاسری: جایگاه خود استاد و دانشگاه هیچکدام نمی تواند پر کند. و الان مواردی که وجود دارد میخواهیم به اشتراک بگذاریم. الگوی موفق دینی در برنامه های ما سمت خدا مثلا خود آقا ظاهرا میگویند میبینند. در مدل برنامه سازی گفتگو محور سمت خدا خیلی خوبه. در این جمع حضرت اقا فرمودند در برنامه ای خانمی بی حجاب دارد در حال اشپزی و در مورد سفر حجش صحبت میکند اقا میگوید من از این جنس میخواهم.جایی که جنس مذهب نیست اما شما مذهب را به ان تزریق میکنید. ما هنر رسانه ایمون ضعیف است. اگر کلاس تو بهترین باشد ان وقت میتوانی در مورد صدا و سمیا حرف بزنی. این کلاس درس ما مسئولش هستیم. پرسش: در بحث رسانه نفر اول صاحب خبر است و میتواند بر بقیه سوار شود. و این مقوله مهمی است که در این مورد دارند کار فرهنگی انجام میدهند. در امریکا رسانه ها کمک کردند به اغتشاشات که کم کم امدند ان اعتراضات را ضد ارزش کردند و این تفکر منسجم در ایران وجود ندارد. بازیگر و مجری در صدا و سیما نقش مذهبی بازی میکند در حالی حجاب ندارد و این تناقض رفتاری پیام میدهد به جوانها. در قطر چطور توانستند اسلام را تبلیغ کنند. دکتر یاسری: یکی از پرکاربردین مسائل وضعیت مقایسه ای در مورد کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است . جنگ امروز را باید بشناسیم ممکن است فکر کنند جنگ اقتصادی است و یکی تحریم است که 10 سال است که بانک مرکزی تحریم است. جنگ امروز بستگی به ادراک و ذهنیت ما از وضعیت کنونی کشور دارد. ما دو تا مسئله داریم امر واقعیت داریم انچه در واقع است و مسئله ذهنیت است. واقعیت و ذهنیت دو امر متفاوت هم هستند . ذهنیت در انچه در واقعیت میدانیم متفاوت است . واقعیت مهمتر است یا ذهنیت؟ از نظر عموم مردم قطعا میگویند واقعیت مهمتر است. یک سری واقعیتها دسترسی به ان قابل دسترسی نیست. کارشناس توضیح دهد ؟بازاری توضیح دهد؟ از چه جنبه ای دارید نگاه میکنند. از نظر مدیران جامعه ادراک مردم مهمتر است چون عملکرد مردن تابعیتی است از ذهنیت انان... ذهنیتی وضعیت اقتصادی در مناطق 20-19 فرق داره از مناطق 1. ..قضاوت و احساسات و عمل تابعی از ذهنیت. کسی که ادراک جامعه را کنترل میکند او دارد ذهنیت جامعه را کنترل میکنند اقای پتروگل در کتاب چرا شورش میکنند احساس محروم نسبی نسبت به انچه خواسته و داشته هایش است مدیریت میشود. در فضای حکمرانی مدیریت افکار عمومی است در چند سال پیش در کشور اوکراین امدند انقلاب کردند. وظیفه حاکمان در دانش حکمرانی جدید که باید رفاه را ایجاد کنند تغییر ذهنیت است باید جامعه احساس کند که رفاهش رفته بالا. مدیران ما حداکثر تلاششان را برای واقعیت انجام میدهند. یک وزارتخانه دارد کار میکند در حیطه تخصصی خودش و چقدر سرمایه گذاری میکند در بازتاب مخاطب. همین مثال فقز مطلق از 46 درصد به ده یا 11% است که رضایت بخش نیست ولی کسی ان را ادراک کرد؟این ذهنیت کار نمی شود. همه گفته میشود مشکل اقتصادی است. اما باور بحث دیگر است. بین ذهنیت و واقعیت شکافی است. این باید نزدیک شود. برخی میگویند ضعفها را لاپوشانی کنیم. این شکاف گاهی منفی است یعنی ذهنیت نسبت به واقعیت تیرهتر است مثالش در شمال شهر است. یک بخش شکاف مثبت است مثل جنوب شهر. مثلا ادراک مردم از نوع زندگی و معیشت منفی است و نسبت فهم مردم در زندگی اروپا هم مثبت است. در رسانه مطلوب ان رسانه است که ذهنیت را بر واقعیت منطبق کند البته رسانه نامطلوب هم داریم که واقعیت را با انچه تمایل دارد ذهنیت ایجاد کند. پس تکنیک و فهم تغییر ذهنیت چه چیزی بود شد جز نگری. شکاف ادراکی نتیجه جزءنگری است. مخاطب بداند که کارامدی چیز مطلقی نیست نسبی است. هیچ کشوری کارامد مطلق نیست و ناکارامد مطلق نیست. یک کشوری بگویید هیچ کشور مشکلی ندارد. این نکته اول است. هر کشوری هم امکانات دارد هم مشکلات. مقایسه ای درست است که منتج به حرکت جامعه شود. برای پیشرفت نگرش مثبت هم است. اگر میخواهیم بین ایران و امریکا مقایسه کنیم ضعفها با ضعفها و قوتها با قوتها مقایسه کنیم. نقطه شروع و شرایط و زمان و مسافت طی شده برای یک مقایسه مهم است موانع پیشرفت و نقاط قوت پیشرفت چیست؟! ایا امریکا وضع خوبی دارد؟ امریکا افغانستان را داشت چپاول میکرد. محاسبه و ارزیابی دقیق و عالمانه است. نتیجه ان این است که دقیق مقایسه کنید. دست از انتقادات برندارید انتقاد عالمانه کنید. چند تا مجموعه معرفی میکنم از دریچه غرب. کسانی که دارند زندگی میکنند. یکی سایت خارج بدون فیلتر 2025 است سایتی است و کنال هم در همه پیام رسانها دارند . فرنگ نما که مجموعه ویدئوهایی است. ویدئو در اپارات هم هست. فرنگ شهر که شاید با دیگر سایتها ارتباط داشته باشد. در بحث پهلوی هم باید مواردی استفاده کنیم مورد تایید ایشان باشند. خاطرات علم که خارج از کشور نگهداری میشد. دو سفیر است مثل پارسونز. احمدعلی انصاری پسر خاله فرح . عالم شکاف واقعیت و ذهنیت پس جزیی نگری است.در ذهن بچه ها و دانشجویان سی چهل گفته میشود. اینکه این انقلاب برای چیه؟ هدفش چیه و الان باید چه کار کنیم. و باید محاصبه کنیم که نقاط قوت و ضعف مون کجاست. خطای محاسباتی که داریم این است روی گنج خوابیدیم. منابع زیرخاکی را بفروشیم میشه پول. لذا درامد نفتی است که چیز سرشاری است که داره چپاول میشود. گروه کبریت یک گروه خودرو و دانشجو است که در بخشهای مختلف ویدئو ساختند با کیفیت بالا. و منابع از اوپک گرفته شده است. در مورد مقایسه شکلات ایرانی و غیره . اینکه چقدر برای جبهه مقاومت هزینه کردیم که براساس اماری که ترامپ اعلام میکند از از سال 2016، 16 میلیارد دلار هزینه در سوریه، یمن کرده است. که در ماه میشود 13.800 هزارتومن سهم هر ایرانی. در سال 97 در نمایشگاه کتاب با مردم در مورد پیشرفت ایرانی با مردم عادی در میان میگذاشتند و گفتند چرا اعلام نشده پیشرفتهای ایران. این شتاب ما نرخ رشد ما در مسافتی بالا است. نکاتی در این رابطه است که حداقل دو جلسه میخواد. 5 قدرت نظامی، 6 قدرت دفاعی، سلولهای بنیادی دوم. براساس صندوق بین المللی پول دهمین کشور هستیم. فاصله کاهش طبقاتی از 50 به 38. اولین کشور علمی در منطقه. مترو تهران بزرگترین مترو است. در امریکا از هر 6 نفر یک نفر دچار فقر مطلق است یعنی 16 تا 17 درصد فقر مطلق هستند د رهرماه سرمایه 26 نفر در جهان برابر با نصف جهان است که این بحران جهانی است. کتابی از برنارد ساندرز صهیونیست هم هست کتاب انقلاب ما اینده . کتاب بهای نابرابری که در پاتوق کتاب موجود است که در این کتاب امریکا را کشوری ناکارامد معرفی میکند. یادداشت کوتاهی است اقای دکتر قدوسی مقایسه جالبی انجام داده که میگوید در مورد کشوری صحبت میکینم که کشوری توسعه یافته با درامد سرانه بالا. اما فقر موضوع نسبی است و متفاوت است از فقر در افریقا و برزیل و دیگر کشورها. برای که درکی بهتر داشته باشیم باید درامد سرانه خانوارها 60 هزار دلار است این عدد قبل از مالیات است و باید این عدد 10 تا12 دلار کم کرد تا به عدد 48 هزار دلار در سال برسد. یا 4 هزار دلار در ماه. در ظاهر این عدد خیلی خوب است واما شکایت از چیست درامد و هزینه مهم است مواد غذایی، پوشاک ولوازم الکترونیکی همه جا یکی است. ولی وقتی به خدمات غیر قابل مبادله مثل اجاره اپارتمان در ماه 2000دلار در شهرهای بوستون، نیویورک است . هزینه مهدکودک 1000دلار و در شهرهای بزرگ 1500دلار و هزینه دندان 1000دلار. خانه میشود در منطقه ای ارزان گرفت حتما میشود. کیفیت مدرسه با خانه ارتباط مستقیمی دارد چون هزینه مدرسه از مالیات محلی تامین میشود.تحصیل هزینه دانشگاه بین 60 تا 40 هزار در سال است و باید برای هر فرزند 100هزار دلار در نظر بگیرد. این متعلق به 50 درصد افراد است.امریکا وجهی پررونق دارد که بخشی از انها در وال استریت، گوگل، فیس بوک و پزشکی و دندانپزشکی و امثال ان فعالیت دارند. درامدشان ممکن است چندین برابر میانگین جامعه باشد. و یک وجه ان کمتر پررونق است که میتوان در فیلمهای غیرهالیوودی دید. این 4000دلار رایج است . سه شماره مجله تایمز به معلمان پرداخته است. که یکی از معلمها دو شغل اضافه دارد و باید پلاسمای خونش هم بپردازد تا قبضهایش را بپردازد. این هم جزنگری است اما نقاط قوت این است راندمان کار است که 5/1 تا 5/2 برابر ایران است.