انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی
کنفرانس بین المللی مدیریت طراحی
مريم رمضاني
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

بین‌المللی

مدرس:

دکتر استفانو فولسا

مدرس:

آقای وحید مهرین فر

سخنران:

خانم دکتر فاطمه کاتب

مدرس:

خانم دکتر پی‌آن یاآو

مدرس:

جناب آقای رضا لاهیجی

مدرس:

جناب آقای دکتر ناصر کلینی ممقانی

سخنران:

جناب آقای دکتر احمد عابدینی

مدرس:

جناب آقای مهدی اصل فلاح

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 15 مرداد 1399

مکان برگزاری:

ادوبی کانکت

مجموعه‌های همکار:

رویدادهای آفام

مدت زمان برنامه(دقیقه):

240

تعداد افراد شرکت کننده:

101

انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری موسسه رویدادهای آفام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه شاهد، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه سوره، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه کاشان، دانشگاه زنجان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم و تکنولوژی چین و دانشگاه فلورانس ایتالیا در با حضور دکتر فاطمه کاتب (رئیس دانشکده هنر)، دکتر میترا معنوی راد (معاون پژوهشی و بین الملل دانشکده هنر)، ناهید رحمان پور (معاون اجرایی دانشکده هنر)، مهندس مرضیه اله دادی (مدیر گروه طراحی صنعتی و دبیر اجرایی همایش)، دکتر عابدینی (عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی و مجری همایش)، مهندس فرزانه هنر بخش (عضو هیات علمی گروه طراحی صنعتی)، دکتر کلینی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت)، مهندس فلاح (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) و سایر اساتید دانشگاه ها، در روز چهارشنبه, 15 مرداد 1399 از ساعت 16 الی 20 با حضور 101 نفر از علاقمندان در فضای ادوبی کانکت برگزار کرد. همایش بین المللی مدیریت طراحی به همت گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا (س) و با همکاری انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. دکتر فاطمه کاتب، رئیس دانشکده هنر و دبیر علمی همایش پس از خوش آمدگویی به شنوندگان وبینار این برنامه را به عنوان حرکتی بزرگ و بین رشته ای در سطح کشور و منطقه خواند و اظهار امیدواری کرد که این نشست در سال های آتی به صورت حضوری و بدون ویروس کوید 19 برگزار گردد. وی ضمن تشکر و قدردانی از اندیشمندانی که این کنفرانس را برگزار می کنند،افزود دبیرخانه همایش از سال۱۳۹۸ شروع به کارنمود و تیم هیات علمی ۲۲ نفر از افراد مجرب دانشگاه های کشور و ۷ نفر عوامل اجرایی این همایش هستند و سپس به محورها و اهداف همایش اشاره کرد. ایشان افزودند: مدیریت طراحی و برندینگ شهری و پایداری اجتماعی و زیباسازی شهری،شهرهای خلاق و شهرهای هوشمند و گردشگری شهری و مبلمان شهری و طراحی برای معلولان و اقتصاد شهری و طراحی برای کودکان از محورهای همایش است و در ادامه اهداف این همایش را اینگونه تشریح نمودند: شناسایی و معرفی قابلیت های بالفعل در زمینه مدیریت طراحی با رویکرد مدیریت طراحی شهری؛شناسایی راهکار های عملی در مدیرت طراحی محصول با رویکرد مبلمان شهری؛برقراری ارتباط بین متخصصین حوزه مدیریت طراحی با رویکردهای مبلمان و طراحی شهری؛ترویج و فرهنگ سازی مدیریت طراحی؛معرفی نقش مدیریت در مبلمان و طراحی شهری. سپس وحید مهرین فر، یکی از طراحان دارای سبک و معروف بین المللی به مدت 30 دقیقه به موضوع اهمیت مدیریت در طراحی بخصوص در رشته طراحی صنعتی و طراحی مبلمان شهری پرداخت و به نکاتی در مورد طراحی ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر تهران اشاره کرد. وی اولین طراح معروف ایرانی در کالیفرنیا است که موفقیت های متعددی در آمریکا کسب نموده و بنیان گذار چند برند موفق و معروف در دنیا ست. ایشان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این کنفرانس فرمودند اولین بار است که بصورت مجازی سخنرانی می کنند و از سازمان برگزار کننده این کنفرانس تشکر نمودند. در ادامه ایشان افزودند که یک طراح صنعتی در نگاه اول بایستی از خود بپرسد که چرا اینجا هستم .همچنان ایشان گفتند که حدود ۷۰ درصد از افرادی که طراحی صنعتی می خوانند این رشته را به عنوان کار حرفه ای دنبال نخواهند کرد و تقریبا ۳۰ درصد از این رشته کسب در آمد می کنند که تنها ۲۰ درصد این افراد می توانند درآمد خوبی بدست بیاورند. وی بیان کرد یک دیزاینر باید یک ذهن خوبی داشته باشد چرا که آینده را طرح می کند و منتظر آینده نمی ماند.آقای مهرین فر معتقد است به کسی طراح توانمند گفته می شود که مدافع حق مصرف کننده باشد و باید از ایده های ناب یک پل پرقدرت برای اشتراک های انسانی در اجتماع ساخته شود. سپس دکتر استفانو فولسا از دانشگاه فلورانس ایتالیا در مورد اهمیت طراحی و استفاده از خلاقیت در طراحی شهری سخنرانی کرد . ایشان فرمودند که طراحی روایی یک متدی است براساس روایت داستانی و داستانگویی پیش می رود. زمانی که از طراحی روایی حرف میزنیم که احساسات افراد بیشتر از تکنولوژی اهمیت بیشتری دارد ایشان در ادامه به بحث داستان سرایی در تبلیغات اشاره و برهمین اساس چند فیلم کوتاه در این زمینه تشریح نمود و معتقد است داستان سرایی برقراری رابطه بین گذشته و انسان است و داستان به زندگی حال آدم ها وصل می شود. دکتر ناصر کلینی مقانی دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران باموضوع مدیریت طراحی و مبلمان شهری ضرورت کاربست رویکرد سنجش گرانه سخنرانی خود را آغاز نمود ایشان افزود عنوان سخنرانی ایشان در راستای محتوا و مفاهیم سخنرانان قبلی می باشد ایشان معتقد استرویکرد سنجش گرانه به دنبال نیازهای اساسی و فکری افراد است در واقع باید بتواند به عموم مردم خدمت رسانی داشته باشد سپس ایشان به صورت موردی به تشریح رویکرد سنجش گرانه پرداختند. مهندس رضا لاهیجی عضو کمیته علمی شورای ملی مبلمان دکو به مفاهیمی مدیریت طراحی اشاره نمودند ایشان در تعریف از مدیریت طراحی می گوید به جرأت می توان گفت طراحی می تواند دنیا را تغییر بدهد و سپس به این که چگونه می توان مدیریت طراحی یک سیستم باشد اشاره نمود ایشان افزود دیزاین ساینس صاحب دانش گسترده‌ای است که هر چه اطلاعات زیادی داشته باشید بهتر می تواند از آن استفاده کند بهتر می تواند از آن استفاده کند.ایشان در تعریف مدیریت طراحی به ۱۲ بخش اصلی اشاره نمود که جلد کتاب داستانی است که بسیار می‌تواند برای افرادی که طراحی‌صنعتی میخوانند مفید باشد فصل اول کلید واژه های مدیریت مفاهیم و تعاریف فلسفه طراحی و رهبری فصل دوم گروه های کاری فرارشته ای گونه شناسی دیزاین فصل سوم راهبردهای مدیریت طراحی استراتژی دیزاین فصل چهارم پژوهش دیزاین فصل پنجم اقتصاد دیزاین کارآفرینی مارکتینگ بازار کار فصلی ششم مدیریت نوآوری فصل هفتم زیباشناسی فصل هشتم برندینگ و هویت سازمانی فصل نهم مدیریت طراحی فصل دهم نمونه های موردی فصل یازدهم طراحان استراتژیست فصل دوازدهم مدیریت پیشرفته . سپس خانم پین یائو استاد دانشگاه علوم تکنولوژی چین سخنرانی خود را با موضوع نقش اینترنت اشیا در فضای عمومی شهری آغاز نمود وی افزود طراحی روایی را بیشتر در فیلم ها و کتاب ها دیده شده است و به طور کلی آشنایی کافی با این موضوع وجود نداردایشان معتقد است با توسعه فناوری اطلاعات شکل زندگی عوض شده و مردم بیشتر با تکنولوژی روایی زندگی راحتی دارند و فناوری روایی یا روایت دیجیتال موضوع جالبی است که بین مردم و اشیا یک رابطه تعاملی برقرار می کند و این رابطه یک رابطه مداوم است. یک لایه جدید از اطلاعات در فضای شهر شکل گرفته و باعث شده شکل جدیدی از فضای شهری شکل می گیرد و از تکنولوژی دیجیتال میتوان در مدیریت شهر استفاده کنیم کمک به توسعه روابط اجتماعی و مدیریت فرهنگی می کند و نقش مهمی در سلامت و آموزش بچه ها دارد.روایت دیجیتال بر اساس محتوا انجام میشود نکته قابل تأمل دخالت فضای مجازی در فضای حقیقی است که باعث می‌شود کاربرها رابطه بین فضا و خودشان را به توانند درک کنندو با استفاده از فضای مجازی و فضای حقیقی خارج از محل زندگی را نیز پیدا کنند و ۴ عنوان کلی راحت زیبا قابل دسترسی و معنا برای مردم داشته باشد. آخرین سخنران کنفرانس جناب آقای دکتر فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با موضوع تفکر طراحی در مدیریت پروژه های زیباسازی بودند دکتر فلاح سخنرانی خود را با تعاملی بر چند فضای مهم شهری در تهران از جمله چهارراه ولیعصر میدان رسالت میدان هفت تیر آغاز نمودند این سه مکان شهری برای خودروها طراحی شده است نه انسان در صورتی که باید برای انسان ها طراحی می‌شدو باید انسان ها در سطح قرار می‌گرفتند اما این گونه نیست و خودروها در سطح این مکان ها قرار دارد.سپس به تعریف تفکر طراحی پرداخته اند و نمونه های کاربردی براساس این تعریف ذکر نمودند. درپایان کنفرانس دانشجویان سوالات مطرح شده خود را از اساتید پرسیدندو رویداد در ساعت 19:40 به اتمام رسید. شرح کامل محورهای کنفرانس: – مدیریت طراحی و برندینگ شهری – مدیریت طراحی و پایداری اجتماعی – مدیریت طراحی و زیباسازی شهری – مدیریت طراحی و شهرهای خلاق – مدیریت طراحی و شهرهای هوشمند – مدیریت طراحی و گردشگری شهری – مدیریت طراحی و مبلمان شهری – مدیریت طراحی و رنگ در شهر – مدیریت طراحی و حذف زوائد بصری – مدیریت طراحی و طراحی برای کودکان پایان