انجمن علمی دانشجویی رفتار حرکتی
وبینار اختلالات رشدی
صديقه صالحي
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

بهزاد محمدی اورنگی

تاریخ برگزاری:

پنجشنبه, 02 بهمن 1399

مکان برگزاری:

ادوبی کانکت

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

20

انجمن علمی دانشجویی رفتار حرکتی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، وبینار "اختلالات رشدی همراه با راهکار های کمک به افراد با این اختلالات با تاکید بر بیش فعالی اختلالات هماهنگی رشدی و اوتیسم" با هدف آشنایی با مبانی اختلالات رشدی و مشکلات افراد دارای این اختلالات و راهکارهای عملی برای کمک به این اختلالات در آموزش تربیت بدنی در روز پنجشنبه 2 بهمن ماه 1399 از ساعت 10 الی 12 با حضور 20 نفر از علاقمندان در فضای اسکای روم برگزار کرد. در این وبینار راجع به بیش فعالی و شیوع بیش فعالی توضیح داده شد و گفته شد که بیش فعالی عبارت است از اختلال رشدی در توجه، کنترل تکانش، بی قراری و هدایت رفتار که به طور طبیعی ایجاد میشود و ناشی از اختلال های عصب شناختی بزرگ، حسی، حرکتی یا هیجانی نیست.۳مشکل بنیادی در کودکان بازیابی توجه اعم از بی توجهی، فزون بخشی و تکانشگری است. درادامه گفته شد که علائم افراد بیش فعال (عدم تمرکز _گوش ندادن _بی نظمی _کم توجهی و حواس پرتی _نافرمانی و عدم همکاری)است. در این وبینار به عوامل سبب شناسی از جمله عوامل ژنتیکی، عوامل عصب شناختی و عصبی، عوامل مربوط به تغذیه، سم های محیطی، عوامل روان شناختی و رفتار والدین اشاره شد. همچنین درباره ی مداخلات درمانی (دارو درمانی، چگونگی تجویز دارو و مداخلات غیر دارویی ) نیز صحبت شد. در ادامه راجع به بیماری اوتیسم و شیوع این بیماری مواردی ذکر شد. اوتیسم: نوعی اختلال رشدی و چالش همیشگی و بی پایان برای فرد و خانواده او است. همچنین مشکلات بنیادی در کودکان اوتیسمی از جمله: اجتماعی _تکلم و زبان _رفتار تشریفاتی و اصرار به یکنواختی _رفتار خودتحریکی و .... ) ذکر شد. مدل های مختلف درمان اوتیسم (مدل روانکاری و درمانی _ مدل بدکارکردی عصب شناختی _ مدل بیوشیمیایی و دارودرمانی و مدل رفتار )نیز توضیح داده شد. در مورد اختلال هماهنگی رشدی و تاریخچه ی اختلال هماهنگی رشدی مطالبی ذکر شد. در مورد آموزش استقلال در مهارت های روزمره زندگی مواردی ذکر شد همچنین استراتژی های پیشنهاد شده برای مهارت های لباس پوشیدن نشان داده شد. از مهمترین مسائل ذکر شده در وبینار روش های غیر خطی _اموزش فراگیر بود که به طور جامع در مورد آن صحبت گردید و در پایان پرسش و پاسخ توسط شرکت کنندگان و مدرس دوره صورت گرفت .