حوزه فرهنگی
نمایش و نقد مستند بازگشت گمورا
عطیه کاظم فرحزادی
نوع درخواست:

نمایش و نقد فیلم (نمایش و نقد فیلم مستند آموزشی و فرهنگی )

سطح برگزاری:

دانشگاهی

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 11 آبان 1401

مکان برگزاری:

سالن دکتر تورانی

مدت زمان برنامه(دقیقه):

70

تعداد افراد شرکت کننده:

200

معاونت فرهنگی و اجتماعی، "مستند بازگشت گمورا" ویژه دانشجویان و اعضای دانشگاه را با توضیحات دکتر محسن بدره عضو هیأت علمی دانشگاه در روز چهارشنبه 11 آبان ماه 1401 از ساعت 12:20 تا 13:30 را در سالن دکتر تورانی باحضور 200 نفر از علاقمندان برگزار نمود. دکتر بدره این طور آغاز نمود: در فضاهای گفتمان زده ما تاریخ را بیشتر مصرف میکنیم تا تاریخ را بخوانیم و بیاموزیم. یکی از تاریخ ها، تاریخ اجتماعی به عنوان یک میان رشته بین دیسیپلین تاریخ و دیسیپلین جامعه شناسی، می تواند جایگاه مهمی در سیاستگذاری اجتماعی داشته باشد رویکرد سیاسی صرف به مسائل فرهنگی می تواند فضای اجتماعی را گفتمان زده کند. مسئله زیست جنسی و سکسوالیته از همین موارد است که باید آدابی در مورد آن در نظر گرفت؛ اما بی توجهی و عدم مطالعه آن در دانشگاهها یا طرح آن در قالب طنز و یا پورن می تواند حتی در فراز و فرود یک تمدن دخیل باشد. اخلاق جنسی یک اصطلاحی در امر بشری است که حتی ضرورتی ندارد شما از دیدگاه دیالکیتکی خاص صحبت کنید. این مستندها رویکردهایی هستند در مورد اخلاق جنسی و میخواهند چشم انداز تاریخی به ما دهند و ما میتوانیم آنها را نقد کنیم. اما ما میخواهیم بپرسیم آیا میتوانیم در این مستندها به یک چشم انداز مشترک برسیم؟ فارغ از اینکه به دیانتی معتقد هستیم یا نیستیم. البته در فضای دینی یک زبان مشترک در هنجارهای فکری داریم. اما در یک جامعه با تنوع ادیان و افکار، آیا یک زبان مشترک برای چنین مسئله ای هست؟ صحبت در چنین مواردی در فضای تخیل میتوان انجام داد. بین بیولوژی و تخیل، میتوانیم به نحوی از اخلاق برای فهم جنسی رسید و آن چیزی که میتوانیم آن را مبنا قرار دهیم مسئله عشق است. امر جنسی، امر بیولوژیکی دارد و به لحاظ زیست شناختی، دستگاهی قابل بررسی است. از طرف دیگر در بدن یک انسان، تخیل او، فرهنگ را میسازد . تخیل یک فهم عامیانه از این ماجرا است و ممکن است خیلی معتبر نباشد ولی این یک سپهر معانی است که در تعامل با هم هستند. وفتی تعادلی بین غریزه جنسی انسان و تخیل وی صورت گیرد یک نحوی از سامان مندی اجتماعی را داریم که اگر تعادل آن بر هم ریزد، آسیب های زیست جنسی در انجا اتفاق میافتد. وقتی امر جنسی در ساحت بیولوژی، قیدی از جمله قید اخلاقی ندارد یعنی شریک جنسی، دفعات و چهارچوب آن محدود نیست، عملا هیچ لذتی نیست و تخیل خسته می شود. برای اینکه تخیل از خستگی رها شود، باید تعداد شرکای جنسی را افزایش دهد. مثلا دگر جنسی با هم سن خودش پس از مدتی به ملال جنسی منجر میشود؛ آن هم بعد از مدتی تخیل خسته می شود. بعد از این، اگر بخواهد به این لاقیدی ادامه دهد، دوباره تخیل می طلبد چون تخیل بیکران است و بیولوژی محدود است . بعد به سراغ سن های مختلف میرود مثلا کودک بارگی یا انواع مختلف فرابارگی¬ها. این مسئله انتها ندارد، چون تخیل انسان انتها ندارد و صنعت پورنوگرافی عملا بر بیکرانی ذهن انسان صورت می گیرد . ارضای جنسی زمانی که به سمت بی قدری رود همراه با خستگی جنسی خواهد بود و تنوع جنسی بیشتری میطلبد. در ادامه این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود وقتی ادعا و انتظار اخلاقی بودن جامعه را داریم و از طرف دیگر سن میانگین نیاز جنسی مثلا 13 ، 14 سال است و میانگین سن ازدواج گاهی تا 20 سال فاصله دارد و همراه با نیاز جنسی شدید و بدون تقویت خود کنترلی و پیشگری هم هست. در این صورت چطور انتظار داریم جامعه اتوماتیک اخلاقی باشد؟ وقتی از طرف دیگر تجزیه جنسی است و ارضای درستی صورت نمی گیرد، هرمان و یا گرسنگی جنسی صورت می گیرد . در اتوبوس، دانشگاه و...فضای جنسی وجود دارد و فضای اجتماعی ملبس به این آلودگی ناهنجاری هاست این گرسنگی جنسی منجر به اتفاقات دیگر میتواند باشد. میتواند تعرض جنسی حتی در خانواده یا ساحات اجتماعی دیگر صورت پذیرد. جرمی اتفاق افتاده ولی گزارش نشده است. درتعرض جنسی کوککان، هم جنس بازی و .. از جرائم آن است. اگر سیاستگذاری درستی برای نشاط جنسی صورت نگیرد نمی توانیم یک جامعه اخلاقی به لحاظ جنسی هم داشته باشیم. واقعیت اجتماعی ما این است که در مسائل اخلاقی، باید زمینه های اجتماعی آن را فراهم کنیم. لازم به ذکر است این جلسه مورد استقبال اعضای دانشگاه قرار گرفت.