حوزه فرهنگی
بخش دوم کارگاه های رفتار ایمن در رانندگی و ترافیک
نرگس میر معینی
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه های آموزشی توانمندسازی اعضای واحدهای فرهنگی)

سطح برگزاری:

دانشگاهی

دکتر کاهانی:

دکتر کاهانی

تاریخ برگزاری:

دوشنبه, 06 بهمن 1399

مکان برگزاری:

اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

کانون آسیب‌های اجتماعی,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

240

تعداد افراد شرکت کننده:

130

به گزارش از خانم میرمعینی معاون مدیر پشتیبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری معاونت حمل و نقل شهرداری منطقه سه اقدام به برگزاری بخش دوم کارگاه های رفتار ایمن در رانندگی و ترافیک با دو موضوع روانشناسی ترافیک و کنترل خشم در رانندگی و مفاهیم محیط زیست در رانندگی با محوریت آلودگی هوا و معاینه فنی در روزهای 6 و 8 بهمن ماه 1399 در فضای مجازی نمود. در کارگاه کنترل خشم دکتر کاهانی روانشناس اجتماعی به عوامل بروز خشم در رانندگی پرداخت و خاطر نشان کرد که عوامل مختلفی ازقبیل عوامل محیطی و روانی مانند آلودگی هوا، شرایط آب و هوایی نامناسب، عجله داشتن و ترافیک سنگین، استرس، افسردگی ،اضطراب و خستگی... می توانند در بروز عصبانیت و خشونت در حین رانندگی نقش داشته باشند. دکتر کاهانی احترام به قوانین و مقررات رانندگی را بعنوان بهترین راه جلوگیری از خشونت در رانندگی اظهار داشت و به راهکارهای مدیریت خشم در رانندگی شامل موارد ذیل اشاره نمود. ـ همیشه قوانین رانندگی را رعایت کنید و کمربند ایمنی خود را پیش از رانندگی ببندید. ـ فاصله مناسب و ایمن خود را با خودرو‌های دیگر حفظ کنید. هیچ‌گاه با فاصله اندک به تعقیب خودروها نپردازید. ـ اگر در لاین سرعت می‌رانید و راننده‌ای می‌خواهد از شما سبقت بگیرد به وی اجازه دهید تا عبور کند. ـ از نشان دادن حرکات دست و یا صورت بی‌مورد و توهین‌آمیز جدا خودداری کنید. ـ از بوق خودرو درست و بهنگام استفاده کنید. بوق یک وسیله ارتباطی است، از آن برای مجازات سایر رانندگان استفاده نکنید؛ کنترل بوق خودروی خود را به دست بگیرید! ـ هرگاه با یک راننده عصبانی مواجه شدید سعی نکنید به اوضاع بحرانی دامن بزنید. از برقراری تماس چشمی با راننده خشمگین جداً خودداری کنید. ـ هرگاه راننده‌ای شما را به مبارزه طلبید یا سعی در تحریک شما داشت، نفس عمیقی بکشید و بدون توجه، به مسیر خود ادامه دهید؛ به‌خودتان نگیرید. ـ اگر احساس کردید که مقصر هستید، اشتباه خود را بپذیرید و فورا با بالا آوردن دست خود عذرخواهی کنید. ـ شتابزده تصمیم‌گیری نکنید، شاید راننده مورد نظر شما عجله داشته باشد، عصبانی باشد، راه را گم کرده، به فن رانندگی آشنایی کامل ندارد و یا به‌دنبال آدرس می‌گردد. همواره خونسردی خود را حفظ کنید. ـ هیچ‌گاه عمل رانندگان دیگر را تلافی نکنید. ـ پیش از آنکه تصمیم بگیرید عمل راننده دیگر را تلافی کنید یا با وی گلاویز شوید از خود بپرسید: آیا ارزش دارد که وقت خود را هدر دهید، به دردسر بیفتید یا آسیب ببینید؟ ـ برنامه خود را طوری تنظیم کنید تا به ترافیک برخورد نکنید. ـ زمانی که خسته، خواب‌آلود، خشمگین و مضطرب هستید رانندگی نکنید. ـ حین رانندگی با تلفن‌همراه خود صحبت نکنید. ـ مقابل در پارکینگ‌ها پارک نکنید و هنگام پارک خودرویتان به گونه‌ای پارک کنید که خودرو‌های دیگر قادر باشند از پارک خارج شوند. در کارگاه مفاهیم محیط زیست در رانندگی آقای شهاب حاج آقاسی ابتدا به تعریف آلودگی هوا و به عوامل مو ثر در آلودگی هوای شهر تهران اشاره نمود و سهم کارخانجات وپالایشگاهها را 30 درصد و باقیمانده آلودگی را به خودروهای عمومی و شخصی به ویژه موتور سیکلتها اختصاص داد. وی به نقش موثر معاینه فنی در پیشگیری از آلودگی هوا، میزان جریمه، نحوه نوبت دهی و صدور معاینه فنی پرداخت و مراحل انجام آن شامل موارد ذیل را بیان نمود: ـ بررسی ظاهری خودرو ـ آزمون آلاینده های خروجی ـ آزمون چراغ های جلو ـ ـ آزمون لغزش جانبی ـ آزمون کمک فنر ـ آزمون ترمز