انجمن علمی دانشجویی مطالعات زنان و خانواده
سمینار بزرگداشت روز ملی خانواده
مريم يدالله يي
نوع درخواست:

رویدادهای فرهنگی و اجتماعی (بزرگداشت مفاخر فرهنگی، اجتماعی و هنری)

سطح برگزاری:

کشوری

سخنران:

زهرا میرزایی، نرگس شفارودی،نجمه محمدی،توران ولی مراد،سارا سرشار،گل ابراهیمی،سلیمی،فاطمه خاندانی

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 05 مرداد 1401

مکان برگزاری:

اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

سازمان های مردم نهاد,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

360

تعداد افراد شرکت کننده:

50

انجمن علمی دانشجویی مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا(س) با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد به مناسبت روز ملی خانواده، "سمینار بزرگداشت روز ملی خانواده" را با هدف تکریم خانواده و آگاهی بخشی در زمینه خانواده در دو پنل، پنل اول توسط خانم دکتر زهرا میرزایی و خانم دکتر نرگس شفارودی و خانم دکتر نجمه محمدی و خانم دکتر توران ولی مراد از ساعت ۹ تا ۱۲ در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۱. در پنل دوم سخنرانی توسط خانم دکتر سارا سرشار،خانم دکتر گل ابراهیمی، خانم دکتر فاطمه خاندانی و آقای دکتر سلیمی از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در روز چهار شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ با شرکت 50 نفر از علاقمندان برگزار کرد. در این نشست عنوان شد: اُتیسم: چون اُتیسم علتِ مشخصی ندارد، درمان هم ندارد. یک نوعِ دیگر اتیسم داریم به اسم اُتیسم دیجیتالی‌‌‌: کودکانی که زیاد جلوی تلویزیون می نشینند، هیجانات و به موقع یاد نمی گیرند. ویژگی های کودکانِ اُتیسمی: ۱.به اسمِ خود واکنش نشان نمیدهد. ۲. کودکان اُتیسمی، من ندارند. ۳. گفتار ندارند. ۴. نگاه نکردن به فردی که با او حرف میزند. ۵. تقلید ندارند. بعضی عوامل در ایجادِ اختلال اُتیسم: سن مادر و پدر، استرس، آلودگی هوا آسیب پذیر ترینِ خانواده ها در داشتن اختلال، خانواده های اُتیسمی هستند؛ چون در ظاهر نشان نمیدهد و بقیه فکر میکنند مشکل در تربیت کودک است: در خانواده های اُتیسمی باید والدین با یاریِ یکدیگر کودک را کنترل کنند. خانواده های دارایِ فرزند اُتیسم سالهاست که در خانه قرنطینه اند. ما وظیفه داریم این اختلال و بشناسیم و سعی کنیم این خانواده ها را در جامعه درک کنیم. کارهای مداخله ای در بهبود اختلال اُتیسم،موثر است و در پیشرفت آن کودک تاثیر دارد و بهتر میشود وگرنه اتیسم خفیف ،شدت می یابد. //////////////////////////////////////// جمعیت هرم سنی جمعیت :در آینده ای نزدیک ،هرم سنی سالمند میشود ۶۰سال به بالا(سالمند) دو عامل در شکل گیری سالمند شدن جامعه تاثیر دارد‌. ۱.امید به زندگی بالا برود(بیشتر عمر کنند) ۲.اُفتِ باروری(مهمترین) ***************************** اختلال بیش فعالی (کمی توجه) رایج ترین اختلالات روان شناختی در بین کودکان و نوجوانان، بیش فعالی است. نسبت پسران به دختران در اختلال بی فعالی ۲ به ۱ است. چون بیشتر دخترها با نشانه های بی توجهی به دکتر مراجعه میکنند، به همین دلیل پسرها بیشتر مورد آمار قرار میگیرند. بیش فعالی: بخشی از آن ژنتیکی است و بخشی از آن محیطی(استرس دوران بارداری/رفتار مادر با بچه) علایم:فعالیت های تکانشی/فعالیت های حرکتی بیش از حد حواس پرتی/در بازی ها خیلی سروصدا دارند و اکتیو هستند./کودکان بیش فعال به ندرت پیش می آید که دوستی داشته باشند/کودکان بیش فعال در امور مدیریتی نمیتوانند موفق باشند (نمیتوانند آرام غذا بخورند ) /در مدرسه توجه و تمرکز ندارند. نشانه های اصلی پسران بیش فعال: داشتن فعالیت های تکانشی(بدون فکر عمل کردن)/حواس پرتی شاید کودکان بیش فعال در نوجوانی، بیش فعال بودنشان کمتر شود ولی تکانشی بودن را دارند، مثل روی آوردن به مواد مخدر، افسردگی و... در نوجوانی ما یک رشدی داریم که فرد فعالیت های تکانشی انجام میدهد ولی بعد از گذران آن رشد، فرد به پختگی میرسد ولی در کودکان بیش فعال این رفتارهای تکانشی باقی میماند. کودکان بیش فعال در بزرگسالی بیشتر دوست دارند نقش رهبر را داشته باشند وبرای دیده شدن بیشتر به گروه هایی می پیوندند که رفتارهای ضد اجتماع انجام میدهند که منجر به استفاده از مواد مخدر میشود.مدام شغلشان را تغییر میدهند. ▪︎بیش فعالی اگر درمان نشود، به صفت تبدیل میشود: زمانی که بیش فعالی در کودکی درمان نشود در بزرگسالی این مشکلات و ایجاد میکند: افسردگی ، بی ثباتی خلقی،عزت نفس پائین با تنبیه کودک بیش فعال ، بدتر میشود. فرق بین بچه های بیش فعال و کودکان پرجنب و جوش کودکان بیش فعال یکجا نمی‌نشینند/ لحاظ درسی افت پیدا میکنند/تمرکز خیلی کم/از لحاظ جنسیتی کنجکاو هستند. نقش زنان در مهارت های ارتباطی مهارت ارتباطی:قابلیت در هنگام ارسال و دریافت پیام یا اطلاعاتی از فرد موردنظر یا جامعه(تعامل بین افراد به صورت درک متقابل ) تقسیمِ مهارت های ارتباطی به ۱.مهارت های کلامی و ۲. مهارت های غیر کلامی(تماس چشمی. زبان بدن. شنونده فعال. حالات صورت). اصلی ترین مهارت ارتباطی، ابراز محبت بین زوجین است. مهارت افزایی در ابراز محبت قبل از وارد شدن به رابطه خیلی موثر است چون خیلی از زوجین نمی خواهند نسبت به همسر خود بی توجهی کنند ولی چون مهارت ارتباطی بلد نیستند، همسر اینگونه متوجه میشود. در سال ۱۹۷۰ پژوهشی در آلمان اتفاق افتاد که مشکل اصلی ۸۷٪از زوجین شرکت کننده در آن پژوهش که از طلاق عاطفی ویا قانونی رنج میبردند، مشکل ارتباطی در بین زوجین بوده است. سناریوی اول: گفت و گوی یک زوج در اولین سالگرد ازدواجشون. ساعت ۸شب که همسر از محل کار خسته برمیگردد و با استقبال شور انگیزِ خانم خود مواجه میشود وبا نگرانی به همسرش میگوید:مادرم همین الان با من تماس گرفت ومن باید فورا پیش مادرم بروم! 3 واکنش خانم میتواند داشته باشد به نظر شما بهترین واکنش کدام است؟ ۱.دعوت از همسر برای صرف غذا و استراحت مختصر ۲.پذیرش درخواست همسر و همراهی همسر تا درب منزل ۳.ابراز همدلی و درخواست توضیح بیشتر از همسر درصورت تمایل او ۴.موافقت خانم با گزاردن شروط و تعیین خطوط قرمز برای آقا بهترین گزینه با توجه به مهارت ارتباطی گزینه ۳ است سناریوی دوم مادری شاغل که کارمند بانک است خسته به خانه برمیگردد ودرساعت ۵عصر با فرزندانش درحال خوردن عصرانه است که عمه ی بچه ها به تلفن خانه زنگ میزند ودختر بزرگ خانواده گوشی را برمی دارد و مادر متوجه میشود که قرار بود با عمه ی بچه ها به خرید برود ولی او خسته است وبا اشاره به دختر می فهماند که به عمه بگوید ، مادر خانه نیست! این رفتار ناشی از کدام ضعف مهارت ارتباطی است؟ ۱.صراحت سخن ۲.جلوگیری از بیان جزئیات ۳.تفکر وسواسی ۴. جلوگیری از صمیمیت همچنین اساتید درباره این محورها صحبت کردند: ▪︎ چالش‌های ابرزن در خانواده ▪︎ نقش خانواده در روند بهبودی افراد مبتلا به بیماری‌های شدید روانی ▪︎ استراتژی‌های زنان در مواجهه با مسئله مادری در خانواده ▪︎ الزامات ازدواج و خانواده سالم از منظر راهبردی ▪︎ نقش زنان به عنوان الگوی خانواده در مهارت‌های ارتباطی سایر اعضای خانواده ▪︎ خانواده و مواجهه با اتیسم ▪︎ اختلال بیش‌فعالی ؛ از کودکی تا بزرگسالی ▪︎ تعدد خانواده و سالمندی هرم سنی