انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی
کارگاه آموزشی گذری بر تفکر دیزاین
مريم رمضاني
نوع درخواست:

کارگاه و کلاس آموزشی (کارگاه (ورکشاپ) علمی و آموزشی )

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

سرکار خانم زینب اقدسی

تاریخ برگزاری:

ﺳﻪشنبه, 12 اسفند 1399

مکان برگزاری:

در بستر مجازی ادوبی کانکت

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

15

انجمن علمی دانشجویی طراحی صنعتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، "کارگاه اموزشی گذری بر تفکر دیزاین" را با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان در زمینه تفکر طراحی با تدریس خانم زینب اقدسی در روز سه شنبه 12 اسفندماه 1399 از ساعت 16 الی 18 با حضور 15 نفر از علاقمندان در فضای ادوبی کانکت برگزار کرد. در ابتدای دوره به تبیین تعاریف مربوط به تفکر دیزاین،بخش های مختلف فرایند تفکر طراحی و شکل گیری ان در طول تاریخ پرداخته شد.در ادامه به منظور اشنایی و درک بهتر مفاهیم تدریس شده کتاب هایی نظیر: کتاب تفکر طراحی در کسب و کار نوشته جین لیدکا،تیم اگیلوی، کتاب خودباوری در خلاقیت نوشته تام و دیوید کلی و کتاب هنر دستیابی نوشته برنارد راث به شرکت کنندگان معرفی شد. سپس در مورد فهم درست مسائل و پیدا کردن راه حل مطالبی ارائه شد. در طول برنامه حول موضوع طراحی بسته بندی برای محصولی خاص بین شرکت کنندگان و استاد بحثی تعاملی صورت گرفت. در ادامه کارگاه نمودار ها و روش های خاص مرتبط با تفکر دیزاین، ابزار های پرسونا و چند روش پیرامون مبحث ایده پردازی مانند روش های (Lotus blossom,Tthe six hinking hat)تدریس شد. در انتهای برنامه نیز شرکت کنندگان به پرسش و پاسخ حول مباحث تدریس شده پرداختند. ضرورت برگزاری دوره: در دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، تعداد کسب‌وکارها روز به روز بیشتر می‌شود و نیاز به تفکر طراحی هم افزایش می‌یابد. هر چقدر که تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی و سنتی بیشتر شوند، بازار رقابت داغ‌تر شده و سهم کمتری به هر برند اختصاص می‌یابد؛ بنابراین، هر سازمان و برندی، باید با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کند مثلا سودآوری، کسب رضایت مشتری، توسعه و ارتقا خدمات یا محصولات و مواردی از این دست که همگی در اثر رقابت بازار رخ می‌دهند. در این مرحله است که Design Thinking پا به عرصه می‌گذارد تا راه‌حلی قابل قبول ارائه دهد. به همین سبب این کارگاه اموزشی با هدف ارتقای سطح تفکر طراحی در دانشجویان برای ورود به بازارکار یا ایجاد کسب و کار برگزار شد. تفکر طراحی( دیزاین ) چیست؟ تفکر طراحی یک رویکرد انسان محور برای نواوری است، که در درک نیازهای مشتری، نمونه سازی سریع و ایجاد ایده های خلاقانه لنگر می اندازد.که روش توسعه محصولات ، خدمات ، فرایندها و سازمان هارا دگرگون میکند. تفکر طراحی چرا مهم است؟ باعث می شود سازمان ها سریع تر و کارامدتر کار کنند.به جای تحقیق طولانی مدت درمورد یک مسئله بدون طرح نتیجه،تفکر طراحی باعث ایجاد نمونه های اولیه و سپس ازمایش برای بررسی میزان کارایی انها می شود. سرفصل های دوره: • معرفی تفکر دیزاین • معرفی کتاب • توهم حل مسئله یا حل مسئله • صورتبندی جدید مسئله • فرآیند تفکر طراحی • روش های تفکر دیزاین • پرسونا • ایده پردازی