انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع
بازدید حضوری از دیجی کالا (کد دوم)
مطهره صفري گرمارودي
نوع درخواست:

اردوها و بازدید های علمی، فرهنگی و آموزشی (بازدید علمی حضوری)

سطح برگزاری:

رشته‌ای

راهنما:

عوامل شرکت دیجی کالا

تاریخ برگزاری:

ﺳﻪشنبه, 23 فروردین 1401

مکان برگزاری:

شرکت دیجی کالا

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

25

انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری شرکت دیجی‌کالا، "بازدید حضوری از دیجی کالا (کد دوم)" را با هدف آشنا کردن دانشجویان با صنعت در روز سه‌شنبه 23 فروردین ماه 1401 ساعت 10:30 الی 12:30 با حضور 25 نفر از علاقمندان به صورت حضوری در دیجی کالا برگزار کرد. دیجی‌کالا بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران است که بیش از 30 میلیون بازدید ماهانه و 4 میلیون تنوع محصول دارد. 8 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده و 61 هزار کسب‌وکار ایرانی در آن فعالیت می‌کنند. تاسیس دیجی‌کالا به واسطه یک نیاز و تجربه شخصی و با رویای خلق مشتری محورترین کسب و کار توسط برادران محمودی شکل گرفت. خدمات دیجی‌کالا فقط مربوط به وب‌سایت دیجی‌کالا محدود نمی‌شود؛ از خدمات دیگران می‌توان به کارخانه نوآوری، دیجی‌پی، فيدیبو، بازرگانی، لجستیک و محتوای دیجی‌کالا اشاره کرد. در دیجی‌کالا می‌توان به عنوان یک متخصص خرید کرد و اطلاعات کالا را به عنوان یک متخصص داشت. نخستین مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد. در این مرکز زنجیره‌ای از فعالیت‌های به هم پیوسته وجود دارد که در فرایند تحویل به موقع سفارش تأثیر مستقیم دارد. این فعالیت‌ها با انتقال کالا از فروشندگان و تامین‌کنندگان آغاز می‌شود و بعد از قرار گرفتن در زنجیره تأمین، پردازش و ارسال در نهایت با تحویل سفارش مشتری در بازه زمانی از پیش تعیین‌شده پایان می‌یابد. دیجی‌کالا در آبان ۱۳۹۶ دومین مرکز پردازش کالای خود را نیز افتتاح کرد، این مرکز بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است که ظرفیت ثبت سفارش کاربران را به ۴۰۰ هزار کالا در روز افزایش داده‌ است. بخشی از کالاهای موجود در مرکز پردازش، کالاهای فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا هستند و بخشی نیز کالاهای فروشندگان مارکت پِلیس هستند که به صورت امانی در انبارهای دیجی‌کالا نگهداری می‌شوند تا آماده ارسال باشند. در کنار کالاهای موجود در مرکز پردازش بخشی از کالاها بعد از ثبت سفارش، از سوی فروشنده در اختیار دیجی‌کالا قرار می‌گیرد. هنگام ثبت سفارش، پردازش کالای مشتری بر اساس نوع کالا در نظر گرفته می‌شود. این فرایند به صورت هوشمند انجام می‌شود و زمان ارسال کالا را مشخص می‌کند. دیجی‌کالا بیش از ۵۰ مرکز توزیع در ۲۳ شهرستان دارد و همچنین ۳ مرکز تحویل و دریافت حضوری کالا در تهران دارد. بخش تولید محتوا بخش دیگری از مرکز پردازش است که مطالب مربوط به توضیح محصولات، نقد و بررسی‌ها و عکاسی از کالاها آنجا تهیه می‌شود. انبارهای دیجی‌کالا با مساحتی معادل 95 هزار مترمربع، می‌توانند "6 میلیون کالا" را در خود جای دهند و روزانه (850 هزار کالا) را پردازش کنند. پراکندگی این انبارها در تمام استان‌های ایران باعث شده تا همه به صورت برابر امکان استفاده از دیجی‌کالا را داشته باشند.