انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع
سلسله وبینار های راه کار، چگونه یک دانشمند داده شویم؟
مطهره صفري گرمارودي
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (وبینار)

سطح برگزاری:

کشوری

ارائه دهنده:

سینا حمیدیان

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 18 اسفند 1400

مکان برگزاری:

در بستر ایسمینار

مجموعه‌های همکار:

یکتانت و انجمن های علمی دانشگاه های برتر کشور,

مدت زمان برنامه(دقیقه):

120

تعداد افراد شرکت کننده:

120

انجمن علمی دانشجویی مهندسي صنايع معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن‌های علمی برتر کشور و شرکت یکتانت، قسمت ششم سلسله وبینارهای راه‌کار، با عنوان" چگونه یک دانشمند داده شویم؟ " را با موضوع بررسی مسیر شغلی دانشمند داده و با هدف بررسی مهارت‌های یک دانشمند داده با سخنرانی سینا حمیدیان مدیر تیم دیتای یکتانت در روز چهارشنبه 18 اسفند ماه سال 1400 از ساعت 18 الی 20 با حضور 120 نفر از علاقمندان در فضای اسکای‌روم برگزار کرد. در ابتدای برنامه آقای حمیدیان درباره‌ی علم داده توضیح دادند. علم داده دانشی میان‌رشته ای پیرامون استخراج دانش و آگاهی از مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات است. هدف این علم، استخراج مفهوم از داده و تولید محصولات داده‌محور است. بعد ایشان در خصوص کارهایی که یک دانشمند داده می‌تواند در شرکت انجام بدهد صحبت کردند. برای مثال "تمیزکاری داده"، "تصویرسازی داده"، "ساخت داشبورد و گزارش" و "استنباط آماری" از وظایف یک دانشمند داده است. سپس ایشان درباره‌ی مزیت‌های وجود یک دانشمند داده در یک شرکت توضیح دادند. به عنوان نمونه وجود یک دانشمند داده در یک سازمان باعث کمک به تصمیم‌گیرندگان سازمان برای تصمیم‌گیری بهتر، شناخت بهتر محصول، شناسایی فرصت‌ها، ساخت محصولات مبتنی بر داده، نوآوری، می‌شود. بعد ایشان در مورد تصورات نادرست درباره‌ی حوزه‌ی علم داده صحبت کردند به عنوان مثال علم داده تنها به معنی هوش مصنوعی یا پیداکردن مدل‌ها و راه‌حل‌های پیچیده و یا "یادگیری عمیق" نیست. در ادامه ایشان چند نمونه از کار‌های یک دانشمند داده را به زبان ساده توضیح دادند. برای مثال: خرید کاربر از یک فروشگاه، به محصولاتی که روزهای قبل دیده است، مرتبط است یا طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های پیشنهاد دهنده محصولات، از کارهایی است که دانشمند داده می‌تواند انجام دهد. در ادامه ایشان درباره‌ی مهارت‌های موردنیاز برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده را شرح دادند. برای مثال دانستن چند زبان برنامه‌نویسی، آمار، یادگیری ماشین، مهندسی نرم‌افزار از مهارت‌های مهم برای یک دانشمند داده است. سپس ایشان مسیر یادگیری این حوزه را برای شرکت‌کنندگان نشان دادند. در ابتدا باید دانش‌های تئوری مانند آمار و احتمال، جبرخطی و... را فرا بگیریم و سپس به یادگیری علوم کامپیوتر مانند طراحی الگوریتم، داده ساختارها، پایگاه داده بپردازیم. در ادامه ایشان درباره‌ی رشته‌های دانشگاهی مرتبط که می توان با آن ها وارد حوزه ی علم داده شد صحبت کردند. برای مثال مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع، MBA، علوم پایه مانند ریاضیات و فیزیک می‌توانند وارد این حوزه شوند. بعد ایشان تفاوت محیط دانشگاه و کار را برای دانشجویان شرح دادند. به عنوان مثال در دانشگاه کمال گرایی و تمرکز بر روی مفاهیم مطرح است اما در محیط کاری بیشتر کار تیمی مدنظر است که در دانشگاه‌ها به آن کمتر توجه می‌شود. سپس آقای حمیدیان موارد لازم برای آمادگی در مصاحبه‌کاری را شرح و چند نمونه مصاحبه را هم نشان دادند. برای مثال آمادگی در مفاهیم پایه، یادگیری ماشین، حل مسئله و برقراری ارتباط مناسب با مصاحبه‌کننده از این موارد است. در آخر جلسه ایشان حوزه‌های تخصصی‌تر علم داده را توضیح دادند به عنوان نمونه پردازش زبان‌های طبیعی، بینایی ماشین، پردازش صوت، سیستم‌های پیشنهاد دهنده، یادگیری عمیق حوزه‌های تخصصی‌تر هستند؛ و وبینار با پرسش‌وپاسخ شرکت‌کنندگان پایان یافت. عناوین مطرح شده در این جلسه به صورت زیر می‌باشد: • دانش داده چیست؟ • دانشمند داده چه کاری انجام می‌دهد؟ • شناخت ابزارها و توسعه مهارت‌ها در این حوزه • مسیر یادگیری این حوزه • تفاوت دانشگاه و محیط کار • آمادگی برای مصاحبه‌ی کاری