انجمن علمی دانشجویی زبان شناسی
کارگاه مجازی زبانشناسی زبان اشاره
نفيسه تدين چهارطاق
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (نشست)

سطح برگزاری:

کشوری

مدرس:

سارا سیاوشی

تاریخ برگزاری:

چهارشنبه, 08 بهمن 1399

مکان برگزاری:

اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

هیچ

مدت زمان برنامه(دقیقه):

240

تعداد افراد شرکت کننده:

93

انجمن علمی دانشجویی زبان شناسی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) ، کارگاه "زبان‌شناسی زبان اشاره" با تدریس خانم دکتر سارا سیاوشی در روزهای چهاشنبه و پنجشنبه 8 و9 بهمن ماه 1399 از ساعت 17 الی 19 با حضور 93 نفر از علاقمندان در فضای اسکای روم برگزار کرد. کارگاه زبانشناسی زبانهای اشاره با تدریس سرکار خانم دکتر سارا سیاوشی، استاد دانشگاه نیومکزیکو، محقق زبانشناسی زبانهای اشاره و نویسندۀ کتاب ناشنوا و با حمایت گروه محترم زبانشناسی دانشگاه الزهرا به میزبانی انجمن علمی-دانشجویی زبانشناسی در پلتفرم اسکای روم برگزار شد. این کارگاه در دو جلسه 2 ساعتی در عصر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 8 و 9 بهمن 99 با پشتیبانی اعضای انجمن دانشجویی زبانشناسی و با حضور 93 شرکت‌کننده از سراسر کشور و کشورهای فرانسه، هلند و افغانستان برگزار گردید. گفتنی است برای آسایش شرکت‌کنندگان محترم ناشنوا، در هر جلسه مترجم زبان اشاره حضور داشتند. با توجه به آنکه مطالعه زبان اشاره در کشورمان ایران کمتر مورد توجه زبانشناسان قرار گرفته است، هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی مخاطبان با موضوع زبانشناسی زبانهای اشاره و جنبه‌های مختلف آن و تلاش برای علاقمند ساختن پژوهشگران به انجام تحقیق در این حوزه بود. بدین ترتیب، جلسه اول کارگاه به آشنایی کلی با مطالعات زبان‌شناختی زبانهای اشاره و حوزه‌ها و رویکردهای مورد استفاده در مطالعۀ زبان‌های اشاره اختصاص داشت. 30 دقیقۀ پایانی نشست به پاسخگویی به پرسشهای مطرح شده اختصاص داده شد. در این جلسه از حضور سرکار خانم تهذیبی بعنوان مترجم زبان اشاره استفاده شد. جلسۀ دوم کارگاه به آشنایی با مطالعات انجام شده درخصوص زبان اشاره ایرانی اختصاص داشت. در این جلسه به طور مشخص به مباحثی مثل تعریف زبان اشاره، پیشینۀ زبان اشاره ایرانی، تأسیس اولین مدرسۀ ناشنوایان توسط جبار باغچه‌بان و نقش این مدرسه در رشد و شکوفایی فرهنگ ناشنوا و زبان اشاره و حوزه‌های مختلف مطالعۀ زبان‌شناختی زبان اشارۀ ایرانی از جمله واج‌شناسی، اهمیت فضا در دستور زبان، دستوری‌شدگی و واج شناسی شناختی اشاره شد. در 30 دقیقۀ پایانی جلسه دوم نیز سخنران محترم به پاسخگویی پرسشهای مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان پرداختند. جلسه دوم کارگاه با ترجمه همزمان خانم فرزانه سلیمان‌بیگی همراه بود؛ گفتنی است ایشان خود از عزیزان ناشنوا و فارغ التحصیل دکتری زبان‌شناسی، مدرس زبان اشاره و جزو معدود محققین زبان اشاره ایرانی هستند. نویسندگان گزارش: اعظم پویان، ثریا ساری اصلانی