انجمن علمی دانشجویی مشاوره
وبینار کاربرد واقعیت مجازی و رباتیک در روانشناسی
سيده هدا برقعي پور
نوع درخواست:

رویداد های علمی و آموزشی (سمینار)

سطح برگزاری:

کشوری

سخنران:

دکتر محمد رستمی

تاریخ برگزاری:

یکشنبه, 24 اسفند 1399

مکان برگزاری:

اسکای روم

مجموعه‌های همکار:

انجمن علمی دانشجویی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

مدت زمان برنامه(دقیقه):

240

تعداد افراد شرکت کننده:

100

انجمن علمی دانشجویی مشاوره و راهنمایی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، "وبینار کاربرد واقعیت مجازی و رباتیک در روانشناسی" را در دو جلسه: نشست اول با حضور آقای دکتر علیرضا طاهری در روز یکشنبه 24 اسفند 18 الی 20 و نشست دوم با حضور آقای دکتر در روز سه شنبه 26 اسفند 18 الی 19:30 با حضور 100 نفر از علاقمندان در فضای مجازی اسکای روم برگزار کردند. این دو نشست با هدف آشنایی ورود تکنولوژی به روانشناسی و با حضور دکتر علیرضا طاهری هیئت علمی دانشکدهی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمد رستمی دکتری روانشناسی شناختی و کارشناس ارشد ستاد توسعه ی علوم و فناوری شناختی های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در نشست اول که با حضور دکتر علیرضا طاهری، استادیار دانشکدهی مکانیک دانشگاه شریف برگزار شد وی ابتدا به تعریف حوزه ی جدید رباتیک اجتماعی و اختلالات شایع اوتیسم پرداخت و سپس به بررسی ارتباط این دو و روش های نوین، یعنی به کارگیری واقعیت مجازی، استفاده از بازیهای جدی و استفاده از رباتهای اجتماعی برای کمک به درمان این بیماری مشغول شد. در ادامه ی نتایج تعدادی از تحقیقات بالینی انجام شده در این حوزه در آزمایشگاه رباتیک دانشگاه صنعتی شریف، از جمله استفاده از رباتها برای آموزش موسیقی به کودکان طیف اوتیسم، استفاده از هدست های واقعیت مجازی و تقلید حرکات کودکان، بازیهای اندرویدی و... را ارائه داد و در انتها به معرفی تعدادی از رباتهای اجتماعی ساخته شده در این آزمایشگاه پرداخت و به پرسش های حضار در این زمینه پاسخ داد. و در نشست دوم که با حضور دکتر محمد رستمی دکتری روانشناسی شناختی و کارشناس ارشد ستاد توسعه ی علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد وی ابتدا به مقدمه ای از توانبخشی شناختی و سپس به معرفی ابرازهای این حوزه پرداخت از قبیل واقعیت مجازی، رباتیک، روشهای تحریک مغزی از قبیل TDCS ،TACS،TRNSو... ردیابی مردمک چشم(eye tracking)، ثبت نوار مغزی (EEG)،نوروفیدبک و... به نقشی که در بهبود بیماریهای روانی مانند افسردگی ،ADHD، اوتیسم و... ایفا میکنند پرداختند.مخاطبین این کارگاه دانشجویان رشتهی مشاوره و روانشناسی و مهندسی مکانیک بوده است(تخصصی رشته).